Catholicus 05.09.2020 08:07
W pytaniu sprzed kilku dni zapytałem, czy grzechem jest uczestniczenie w Mszach Trydenckich, organizowanych przez FSSPX.
Nie odpowiedziano mi na nie.
Z tego co wiem, to z żadnych prawosławnych ekskomuniki nie ściągnięto, bo:
a) ekskomunikę nałożono konkretnie na patriarchę Konstantynopola.
b) po śmierci nie można z nikogo zdjąć ekskomuniki, a nałożyć ją można jedynie na członka Kościoła Katolickiego, więc to co zrobił Paweł VI miało charakter raczej symboliczny.
Z Bractwem Kapłańskim Świętego Piusa X jest inaczej, bo:
a) ekskomunikowano jedynie jego biskupów, nie wszystkich członków.
b) nie uczyniono tego z powodu herezji czy schizmy, a z powodu wyświęcenia biskupów bez zgody Ojca Świętego.
c) zasadność i ważność tej ekskomuniki jest dyskusyjna.
d) Bractwo uznaje i zawsze uznawało zwierzchnictwo Papieża, w przeciwieństwie do prawosławnych.
Prosiłbym o udzielenie odpowiedzi na moje pytanie sprzed kilku dni, czy można uczestniczyć w organizowanych przez nich Mszach i przyjmować u nich ważnie i godziwie sakramenty? Czy bierzmowanie, albo małżeństwo tam zawarte jest ważne i godziwe? Bo Komunia Święta i spowiedź na pewno tak.
W 2009 roku papież Benedykt napisał:
... Fakt, że Bractwo św. Piusa X nie posiada statusu kanonicznego w Kościele, w ostatecznym rozrachunku nie jest umotywowany racjami dyscyplinarnymi, lecz doktrynalnymi. Dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego w Kościele, także jego szafarze nie pełnią prawnie posług w Kościele. Tak więc trzeba dokonać rozróżnienia między płaszczyzną dyscyplinarną, dotyczącą osób jako takich, a obszarem doktrynalnym, dotyczącym posługi oraz instytucji. Precyzując to jeszcze raz: dopóki nie są wyjaśnione kwestie dotyczące doktryny, Bractwo nie ma żadnego statusu kanonicznego w Kościele, a jego szafarze – nawet jeśli została z nich zdjęta kara kościelna – nie pełnią w sposób uprawniony żadnej posługi w Kościele. ...
Parę lat później papież Franciszek udzieł duchownym bractwa prawa udzielania sakramentu pokuty.
Trzeba jasno powiedzieć, że działając poza struturami diecezji, a jednoczenie nie mając na to - jak zakony - zgody wynikłej ze ścisłego wyznaczenia, co im bez zgody ordynariusza wolno a co nie, przyczyniają się one do nieporządku w Kościele. I ci, którzy w ich nabożeństwach uczestniczą wspierają tę partyzantkę.
J.