Beata 24.03.2011 22:16
Do końca nie rozumiem jak to jest z tym natchnieniem Pisma Św. Miało chronić jego autorów przed błędem, a tymczasem w Biblii znajdują się, jak mi się wydaje, błędy całkiem oczywiste jak np. przetłumaczenie słowa "gamla" we fragmencie: ""Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do Królestwa Niebieskiego""na wielbłąda - jedno z dwóch znaczeń, zamiast po prostu na sznur, co jest logiczne w tym kontekście - zwłaszcza, że tej wąskiej bramy w murach, "ucha igielnego", w czasach Jezusa najprawdopodobniej nie było. Jeśli jest to kwestia jedynie błędnego przetłumaczenia, to dlaczego Kościół nie poprawił tego błędu, a interpretacja wąskiej bramy wciąż jest najbardziej popularną?
To tylko jednak kwestia z wielu szczegółów, o których dowiaduje się na zajęciach z "Biblii" na moich uniwersytecie, ale bardzo obrazowy problem jaki stawia przede mna Biblia...
Będę wdzięczna za pomoc.
Status nieomylności ma oryginalny tekst Biblii, nie najlepsze nawet tłumaczenia...
Ale problem jest szerszy. Otóż owa nieomylność nie dotyczy wszystkiego. Np. biologii, antropologii, kosmologii czy innych dziedzin wiedzy. Dotyczy spraw wiary. I w tym sensie tylko mówimy o nieomylności tekstu natchnionego przez Boga.
Tu warto też zwrócić uwagą, że czym innym jest Stary, a czym innym Nowy Testament. Stary doprowadzał do Nowego. Był wychowawcą. Dopiero więc w Nowym Testamencie mamy pełnię objawienia. I na Stary musimy patrzyć z tej perspektywy, to znaczy z perspektywy pełni objawienia Nowego Testamentu. Nie możemy starotestamentalnych nakazów traktować jako wiecznie obowiązujących, jeśli Jezus kazał rozumieć je inaczej (temu zagadnieniu jest poświęcone np. ewangeliczne Kazanie na Górze). Tym bardziej, że w samym Starym Testamencie obserwujemy pewien rozwój. Choćby w kwestii tego, gdzie można czcić Boga (w Jerozolimie czy też innych miejscach).
Trzeba też pamiętać o jeszcze jednym: z jednego zdanie Biblii nie wolno wyciągać wniosków, które byłyby sprzeczne z resztą jej przesłania. Ot, choćby sprawa wiary koniecznej do zbawienia i uczynków potrzebnych do zbawienia. Święty Paweł pisze o pierwszym, św. Jakub o drugim. Więcej, o drugim napisano też w Ewangelii. Problem kto ma rację jest do rozwiązania prosty. Trzeba pamiętać, że biblijne słowo "wierzyć" nie oznacza jedynie intelektualnego przyjęcia jakiejś prawdy, ale odpowiedź daną całym życiem. Ale przy takim dosłownym trzymaniu się brzmienia jakieś frazy, mamy problem...
J.