13.10.2004 15:27

Czy to jest tak żę protestanci i prawosławni wierzą żę to ich Kościół jest tym "jednym, świętym, powszechnym..." ? Na czym opieramy nasze przekonanie żę to my trwamy we właściwym Kościele?

Odpowiedź:

Tak postawione pytanie domaga się odpowiedzi apologetycznej, a tego odpowiadający bardzo nie lubi. W dobie ekumenizmu wpisuje sie bowiem w logikę polemiki i wzajemnych oskarżeń, a przecież nie o to chodzi...

Prawosławie i protestantyzm to dwie zupełnieinny sprawy. Ale po kolei...

Kościół katolicki nie twierdzi, że inne Kościoły są nieprawdziwe. Uważa jedynie, że jeden jedyny Kościół Jezusa Chrystusa najpełniej trwa w Kościele katolickim. Wszyscy potrzebujemy nawrócenia, wszyscy potrzebujemy stawania się Kościołem Chrystusowym w całej pełni. Na tej drodze nawrócenia możemy się kiedyś spotkać. To logika ekumenizmu. Jedności nie zbudują polemiki i wzajemna wrogość. Trzeba w pokorze uznawać to, co w innych Kościołach jest dobre i święte ceniąc równocześnie skarby własnego (Kościoła). Często okazuje się, że w duchu miłości dzielące nas różnice są znacznie łatwiejsze do pokonania, a odmienne doktryny okazują się być głównie innym rozłożeniem akcentów. Pokazała to chyba najdobitniej "Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu" katolików i luteran. Różnica która wydawała się być nie do przezwyciężenia, bo stanowiła dla protestentów kwintesencję sporu z katolikami, nabrała zupełnie innego wymiaru...

Jakie są znamiona prawdziwego kościoła? Znamy je z Wyznania wiary: wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół. W kontekście sporów o prawdziwość Kościoła szczególnego znaczenia nabiera ów ostatni element, który w pytaniu opuściłeś: trzymanie się nauki Apostołów i sukcesja apostolska (czyli przekazywanie władzy biskupiej z rąk do rąk)

Podział na katolików i prawosławnych nie jest tak głęboki, jak to sie czasami niektórym wydaje. Oba Kościoły zachowały wszystkie sakramenty oraz ważny episkopat (bo zachowały sukcesję apostolską). Często mówi się o Kościołach siostrzanych. W relacjach prawosławno-katolickich zdecydowanie bardziej niż chęć przekonania do swojej doktryny widać pragnienie przywrócenia jedności. Niestety, na przeszkodzie stoją czasami względy czysto ludzkie. Trzeba jednak pamiętac, że Kościół katolicki pod pewnymi warunkami pozwala katolikowi, który nie może przyjąć sakramentów w swoim Kościele, przyjąć je w Kościele prawosławnym. To chyba najwyraźniejszy znak oficjalnego stosunku Kościoła katolickiego do prawosławnych...

Trudniej jest w stosunkach między katolikami a protestantami (choć z kolei współpraca między tymi Kościołami wydaje się być lepsza). Nie uznajemy ważności sprawowanej w tamtych Kościołach Eucharystii, gdyż zasadniczo nie zachowały one ważnego episkopatu (nie mają biskupów mających sukcesję apostolską). Dla nas to wskaźnik, że nie zachowały swojej apostolskości. Szczególnie dotyczy to tych Kościołów i wspólnot protestanckich, które powstały w nie tak odległym czasie. Trudno o grupie, która powstała po dziesiątym rozłamie we własnym Kościele powiedzieć, że zachowała swoje pochodzenie od Apostołów...

Chrystus założył jeden Kościół. Jeśli chcesz wiedzieć który jest najbardziej Kościołem Chrystusowym, to popatrz na wierność całej Ewangelii (nie świętość jego członków, ale wierność nauce Chrystusa) i czas jego powstania...

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg