Gość 13.11.2024 16:07
Szczęść Boże.
Mam pytanie odnośnie Ewangelii św. Mateusza: Dlaczego św. Mateusz podwaja uzdrowione osoby w swojej Ewangelii (dwóch opętanych Gadareńczyków, dwóch niewidomych pod Jerychem, dwóch niewidomych w Betsaidzie)? W pozostałych Ewangeliach jest tylko jeden opętany, jeden niewidomy pod Jerychem i jeden niewidomy w Betsaidzie. Zakładając więc, że nie było wcale dwóch osób, dlaczego św. Mateusz zmienił fakt historyczny? Tylko po to, żeby „coś się zgadzało”? Czy nie podważa to autentyczności jego Ewangelii?
Bardzo podobnie jest z modlitwą „Ojcze Nasz”. Najprawdopodobniej (wg. przypisu) Mateusz dodał od siebie dwie prośby w tejże modlitwie, by ich liczba wynosiła 7. Pomijając już symbolikę liczby 7, co by się stało gdyby tych próśb było 5, zamiast 7? Nic. A tekst byłby bardziej wiarygodny, bo mielibyśmy pewność, że autor nic nie zmienił wedle swego uznania.
Osobiście nie rozumiem, czemu Mateusz postanowił zmienić odrobinę oryginał. Może Odpowiadający ma jakiś pomysł?
Pozdrawiam
Co do modlitwy Ojcze nasz... Zwróćmy uwagę, że Ewangelie nie są kronikami z życia Jezusa. Są spisaną tradycją ustna na temat jego nauczania. Mogły się w niej zachować różne wersje owej modlitwy. Nawet bez ingerencji Mateusza...
Co do podwajania... Nie bardzo wiem cz mam rację, ale... Mateusz pisał dla Żydów. Dla nich jeden świadek to żaden świadek. Owo podwajanie mogło więc mieć na celu podkreślenie, że informacja o wydarzeniu jest prawdziwa.
Warto dodać: w Ewangeliach nie chodzi o ścisłe trzymanie się faktów (w stylu czy trwa na której siedli czekający na rozmnożenie chleba była zielona czy żółta), ale o Dobrą Nowinę, przesłanie Jezusa Chrystusa. Z tej perspektywy ma znaczenie drugorzędne, czy np. owych uzdrowionych opętanych było dwóch czy jeden. Chodzi o to, że Jezus ma moc wypędzić z człowieka demony. A że nie mamy tu do czynienia z żadnym zdrożnym przeinaczaniem prze Kościół faktów najlepiej świadczy to, że próby ujednolicenia Ewangelii zostały odrzucone. Zostawioną ją w tej czworakiej formie. Z szacunku dla tradycji o Jezusie Chrystusie.
J.