pytanie 15.04.2009 12:07

Czytałam, że ten oto fragment:
Rdz 49:9-12
9. Judo, młody lwie, na zdobyczy róść będziesz, mój synu: jak lew czai się, gotuje do skoku, do lwicy podobny - któż się ośmieli go drażnić?
10. Nie zostanie odjęte berło od Judy ani laska pasterska spośród kolan jego, aż przyjdzie ten, do którego ono należy, i zdobędzie posłuch u narodów!
11. Przywiąże on swego osiołka w winnicy i źrebię ośle u winnych latorośli. W winie prać będzie swą odzież, i w krwi winogron - swą szatę.
12. Będą mu się iskrzyły oczy od wina, a zęby będą białe od mleka.
(BT)

odnosi się do Jezusa; Jezusa nazywa się lwem Judy.

Czytałam, że się odnosi, ale ja osobiście nie widzę JAK się odnosi. Jakiego to osiołka Jezus przywiąże w winnicy i jakie "źrebię ośle u winnych latorośli"? Jak "w winie prać będzie swą odzież", i jak "w krwi winogron - swą szatę"? Co to znaczy, że oczy będą mu się iskrzyły od wina, "a zęby będa białe od mleka"? Rozumiem, że to metafory, ale zupełnie nie rozumiem, jaki jest ich sens; jakie wydarzenia/fakty z życia Jezusa konkretnie przepowiadają. Jaka jest różnica między winem a "krwią winogron", i jaka jest różnica między odzieżą a szatą?? I dlaczego akurat prał? O co chodzi w tej symbolice?

Słyszałam również, że symbolem jednego z ewangelistów jest lew. Którego z ewangelistów? I jakie znaczenie w tym wypadku ma ten symbol?

Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam

Odpowiedź:

1. Lew jest symbolem Ewangelisty Marka. Pewnie dlatego, że jego Ewangelia rozpoczyna się na pustyni (nie od narodzenia Jezusa, tylko od wystąpienia Jana Chrzciciela)...

2. Odpowiadającemu trudno w odpowiedzi prześledzić całą biblijną historię tej zapowiedzi Jakuba. Jest dość bogata, bo odnosi się przede wszystkim do króla Dawida. Warto zwrócić uwagę, że zaczyna się od słów (w pytaniu opuszczonych) "Judo, sławić Cię będą Twoi bracia, twoja ręka na karku twych wrogów, będą ci się kłaniać synowie Twego ojca".

To zapowiedź wywyższenia Judy. Rzeczywiście, Dawid był najbardziej sławionym królem Izraelitów i pokolenie Judy zdominowało inne. Za jego czasów państwo Izraelskie doszło do szczytu swojej potęgi, zwłaszcza jeśli mierzyć ją nie siła gospodarczą, ale - nazwijmy to ogólnie - wiernością Bogu. Po podziale państwa na dwie części (północną i południową, Izraela i Judę) potomkowie Dawida (z pokolenia Judy) stracili władze nad całym narodem, ale w końcu, po upadku Północy, stali się jedynym państwem reprezentującym ten naród. Także po powrocie z niewoli babilońskiej to w Judzie rozpoczęła się odbudowa państwa. Samaria stała sie kraina odszczepieńców - Samarytan, a leżąca dalej na północ Galilea nazywana była "Galileą pogan" (Galilejczykami, a zwłaszcza Samarytanami, "prawdziwi Żydzi" gardzili). Do tego stopnia zaczęto naród Izraelski utożsamiać z pokoleniem Judy, że dziś nazywamy ich Żydami (od Judy), a rzadziej Izraelczykami...

Zapowiedź Jakuba odnosi się, jak to rozumiano w Starym Testamencie, do króla Dawida. Jednak jego go królestwo upadło. Dlatego, także w czasach Jezusa, spodziewano się przyjścia Mesjasza, króla, który odnowi dawne państwo. Nawet po zmartwychwstaniu Jezusa uczniowie pytali go, kiedy odnowi królestwo Izraela. To dlatego w Ewangeliach dość często mamy wzmianki o tym, że Jezus unikał rozgłosu polegającego na opowiadaniu o jego cudach, a starał się ludzi koncentrować na swojej nauce. Paradoksalnie, jako buntownik przeciwko Rzymowi został też skazany (Sanhedryn skazał Jezusa z powodów religijnych, ale Piłatowi przedstawiono Go jako wichrzyciela, podżegającego przeciwko rzymskiemu okupantowi).

Wiersz 8 i 9 przytoczonego tekstu można odnosić do Dawida. Ale już wiersz 10 nie bardzo do niego pasują. Dawid był pierwszym królem z pokolenia Judy (Saul był bodaj z pokolenia Beniamina). Trudno jednak powiedzieć, by znalazł posłuch wśród narodów. Najwyżej pokonał ościenne państewka. Prawdziwy posłuch u narodów zdobył Jezus. Wierzy w Niego Rosja i USA, Włochy i Niemcy, Argentyna i Meksyk; coraz więcej Hindusów, Chińczyków czy Kenijczyków...

Jak rozumieć kolejne wiersze? Pranie odzieży w winie to obraz dostatku. Podobnie iskrzenie się oczu od wina i błyszczenie zębów od mleka. Gdy jest ubóstwo, trudno o wino i mleko, ludzie są wychudzeni i z głodu łatwo psują im się zęby. Osiołek uwiązany u winnicy...

Trudno odpowiadającemu o dokładne zbadanie sprawy, ale podejrzewa, że to obraz pokoju, który w czasach potomka Judy nastąpi. Już sam fakt istnienia winnic sugeruje pokój. Podczas wojny często ulegają zniszczeniu. Osiołek zaś jest zwierzęciem pokojowym. Wojsko jeździ raczej na koniach czy - w tamtych realiach - także na wielbłądach...

Obraz Jezusa - Lwa Judy, paradoksalnie określonego jako Baranka, powraca w piątym rozdziale Apokalipsy. Przytoczmy tu dwa wiersze tego fragmentu (5-6):

I mówi do mnie jeden ze Starców:
«Przestań płakać:
Oto zwyciężył Lew z pokolenia Judy,
Odrośl Dawida,
tak że otworzy księgę i siedem jej pieczęci».

I ujrzałem między tronem z czworgiem Zwierząt
a kręgiem Starców
stojącego Baranka jakby zabitego,
a miał siedem rogów i siedmioro oczu,
którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię.

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg