14.03.2005 17:55

1.Teologowie prowadzą dziś badania mające na celu dotarcie do autentycznych słów Jezusa (*ipsissima verba Jesu"), do autentycznego przesłania Jezusa historycznego. Czy do tych "ipsissima verba" należą słowa Jezusa określające Go jako Boga? 2.Czy Ewangelia głoszona przez Jezusa to ta samma Ewangelia którą głosili Jego uczniowie? CZy Jezus głosił sam siebie? Bo uczniowie w centrum swojego nauczania stawiali właśnie Jego 3. Czy to nie dziwne żę Jezus - ten z Ewangelii - nigdy nie mówi "jestem Bogiem" a jednynie tę prawdę sugeruje?

Odpowiedź:

1. Proszę poczytać książki dotyczące tego problemu i samodzielnie poszukać odpowiedzi na to pytanie. Odpowiadający nie ma zamiaru w tych kwestiach się wypowiadać, bo - jak to już kilka razy ostatnio napisał - kryteria uznania jakiejś ewangelicznej wypowiedzi za autentyczne słowa Jezusa są bardzo subiektywne i nieostre. Czyją interpretację przyjąć? Teologa N czy Z? Tym bardziej, że dziś kwestia ta jest już nieco przebrzmiała a naukowcy najczęściej doszli do wniosku, że takie dociekania do żadnych sensownych rezultatów nie prowadzą.

Z całą pewnością można natomiast powiedzieć, że postać Jezusa jest nam dostępna dzięki nauce Apostołów. Jeśli oni, Żydzi, wierzyli w bóstwo Jezusa, to musieli mieć ku temu podstawy. Proszę też pamiętać, że w Kościele działa Duch Święty. Jego realnego działania wsród Apostołów chyba żaden wierzący dziś nie kwestionuje...

W tym kontekście warto przytoczyć pewną znamienna wypowiedź Jezusa (J 16, 12-15):
Jeszcze wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz /jeszcze/ znieść nie możecie. Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe. On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi. Wszystko, co ma Ojciec, jest moje. Dlatego powiedziałem, że z mojego weźmie i wam objawi.

2. Z Ewangelii wynika, że Jezus przyszedł głościć Dobrą Nowinę o królestwie (np. Mk 1, 14-15). Z perspektywy Jego śmierci i zmartwychwstania owa Dobra Nowina nabrała jednak nowego wymiaru: zostaliśmy zbawieni, śmierć została pokonana. Jakże o tym uczniowie Jezusa mieli nie mówić, skoro jest to uzupełnienie, ukoronowanie, Jego wcześniejszej działalności?

3. Odpowiadającemu wydaje się, że przytoczony wcześniej cytat z Ewangelii św. Jana wyraźnie tłumaczy dlaczego tak jest. Jest jednak kilka tekstów ewangelicznych, w których trudno słowa Jezusa nazwać tylko "sugestią". Na przykład Jego wypowiedź przed Sanhedrynem, że będzie siedział po prawej stronie wszechmocy Bożej (Łk 22, 69-70). Wymownym jest także, że nie prostuje wypowiedzi Tomasza (Pan mój i Bóg mój - J 20, 28). Wielokrotnie też Jezus mówi o Sobie "Ja jestem", co jest wyraźnym nawiązaniem do imienia Bożego Jahwe. Ale żeby to odczytać trzeba chcieć zrozumieć sens Jego wypowiedzi, a nie próbować przypisywać jej sens zupełnie niezrozumiały (J 8, 24. 28. 58)...

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg