O to wszystko najlepiej zapytać u źródłą, czyli samych kamedułów. W Polsce istnieją dwie pustelnie
Kraków Bielany, al. Konarowa 1/16,
tel. (0-12) 267 53 10, przeor o. Ambroży Białucha;
Bieniszew, 62-530 Kazimierz Biskupi,
tel. (0-63) 241 15 00, wikariusz o. Korneliusz Wencel.
Dom formacyjny, postulat i nowicjat znajduje się w Bieniszewie. Tam, też najlepiej zadzwonić.
Możesz też zajrzeć na strony:
http://www.wigry.win.pl/kit.htm http://www.kameduliml.republika.pl/Glowna.htm http://www.kameduli.mistycy.pl/ Poniżej zamieszczamy też fragment opisu zamieszczonego w leksykonie zakonów
Celem kamedułów jest zjednoczenie z Bogiem przez życie ściśle kontemplacyjne. Środkami do osiągnięcia tego celu są: wspólna modlitwa liturgiczna, milczenie, czytanie duchowne i praca oraz ścisłe zachowywanie reguły. W swoich eremach kameduli łączą życie pustelnicze z życiem wspólnotowym, tak że życie pustelnicze prowadzi cała wspólnota. Dzień kameduły składa się z trzech głównych elementów: wspólnej modlitwy w czasie Liturgii Mszy św. i Liturgii Godzin, pracy, głównie fizycznej, oraz lectio divina, czyli czytań duchownych, głównie Pisma św. Reguła Kongregacji Eremitów Kamedułów z Góry Koronnej łączy z jednej strony elementy charakterystyczne dla życia wspólnotowego, jak reguła, władza, wspólne życie, z drugiej zaś - pustelniczego, jak odosobnienie, milczenie i pilne przestrzeganie przebywania w celi. Oprócz trzech ślubów wspólnych dla całego życia konsekrowanego: czystości, ubóstwa i posłuszeństwa, kameduli przyrzekają poprawę obyczajów i stałość w obrębie kongregacji. Ważnym elementem duchowości kamedułów jest obowiązek przebywania w celi, którą wolno opuszczać tylko na Eucharystię, Liturgię Godzin i inne ściśle określone zajęcia. Cela traktowana jest jako mistrzyni życia duchowego, pokory i walki z szatanem. Aby tak było, powinna być uboga, bez rzeczy zbędnych. Oprócz kilkunastu wyjątków związanych z uroczystościami, wszystkie posiłki spożywa się w celi. Dla pustelników, którzy odznaczają się sprawdzoną cnotą, wielką pokorą i wypróbowaną ludzką równowagą, istnieje możliwość rekluzji, czyli życia w całkowitym odosobnieniu, bez kontaktowania się nie tylko ze światem zewnętrznym, ale nawet i z innymi członkami wspólnoty klasztornej.
Rozwinięciem i uzupełnieniem teologii celi jest dla eremity kamedulskiego teologia samotności i milczenia, określająca jego relacje z drugą osobą. Milczenie i ograniczenie w rozmowach ze współbraćmi ma służyć skupieniu na modlitwie i medytacji, która prowadzi do otwarcia na Boga. Konstytucje stwierdzają, że kameduli mogą rozmawiać jedynie w sprawach koniecznych, na uboczu, krótko i półgłosem.
Centrum liturgicznym dnia jest Msza św., która powinna być koncelebrowana. Kameduli odmawiają również Liturgię Godzin zgodnie z zatwierdzonym porządkiem dnia, jednak z wyłączeniem jakiegokolwiek śpiewu. Z nabożeństw pozaliturgicznych w sposób szczególny oddają cześć Najświętszej Dziewicy Maryi Pannie, zwłaszcza przez odmawianie różańca. Kult liturgiczny w eremie obejmuje także sprawowanie sa kramentu pokuty, zarówno dla eremitów, jak i dla wiernych spoza pustelni. Kameduli nastawieni na zjednoczenie z Bogiem nie unikają pracy fizycznej. Zajęcia te, wykonywane w milczeniu, służą nie tylko zdobywaniu środków do życia, ale także utrzymaniu równowagi ducha. Ważnym czynnikiem warunkującym zjednoczenie z Bogiem jest stałość, rozumiana jako stan ducha, który polega na unikaniu wszelkich zmian, które nie prowadzą do wyższej doskonałości. Dlatego życie w pustelni jest celowo monotonne, wszystkie dni są do siebie podobne, nie ma żadnych rozrywek,które mogłyby odciągać od skupienia na Bogu. W klasztorze nie ma radia, telewizji, nie praktykuje się jego opuszczania, urlopów, odwiedzin rodziny. Wszystko to ma sprzyjać świętemu skupieniu i życiu w ciągłej świadomości obecności Boga.
Działalność
Mnisi kamedulscy żyją w pustelniach, są odłączeni od świata ścisłą klauzurą, obejmującą również ich kościoły. Nie prowadzą duszpasterstwa, ani nie realizują żadnych określonych zadań apostolskich. Ich udział w budowaniu Królestwa Bożego polega na modlitwie i wyrzeczeniach w intencjach dzieł Kościoła. Ważnym elementem ich obecności w świecie jest dawanie świadectwa życia kontemplacyjnego, które szczególnie obecnie przypomina o realnym istnieniu Boga, głosi Jego chwałę i podkreśla pierwszeństwo Boga ponad wszystkimi ludzkimi sprawami. Kameduli przypominają również o możliwości jednoczenia się z Bogiem.
W ramach apostolstwa pustelnicy przyjmują mężczyzn na zamknięte rekolekcje.
red.