magda
27.03.2003 10:47
1. "Czy owych siedemdziesięciu starszych, o których jest mowa w księdze liczb 11,25 na których spoczął duch i wpadli w uniesienie prorockie, mogło w tym właśnie czasie być hagiografem biblijnym?
2. w tekście Pwt 10,12 o jakie „banie się Pana chodzi?”
3. Czym to wyjaśnić, że bracia Józefa Egipskiego raz go sprzedali Izmaelitom (Rdz 37,28) a raz Madianitom (Rdz 37,36)?
4. Ps118,8-9. Jaki rodzaj poezji występuje w tych dwóch wersetach?
5. W Wj 17,14 Jahwe mówi do Mojżesza: „zapisz to na pamiątkę w tej księdze...”, o czym jest tutaj mowa, mając na uwadze zagadnienie natchnienia?
Odpowiedź:
1. Jest mało prawdopodobne, by owych siedemdziesięciu było hagiografami biblijnymi. Tekst mówi o prorokowaniu, a to raczej oznacza mówienie, a nie spisywanie czegokolwiek. Trzeba też zauważyć, że według dzisiejszego stanu wiedzy księgi biblijne powstały później niż opisywane wydarzenie. Co oczywiście nie znaczy, że autorzy biblijni nie mogli czerpać z jakichś wcześniejszych źródeł....
2. W tekście tym chodzi o taki lęk, który nie dopuszcza lekceważenia Boga, ale każe nam do Niego żywić należny szacunek.
3. Możliwe są swa tłumaczenia tej trudności. Pierwsze odwołuje się do faktu, że Księga Rodzaju (podobnie jak inne księgi Pięciąksięgu) zawiera kilka różnych tradycji (jahwistyczną, elohistyczną, kapłańską i deuteronomiczną). Teksty mogą należeć do różnych tradycji. Wtedy w takich szczegółach się różnią (nie jest to jedyna taka rozbieżność w Pięcioksięgu). Inni przypuszczają, że wędrownych kupców nazywano podówczas Ismaelitami... (Podajemy za Biblią Poznańską).
4. Ps 118 jest psalmem dziękczynnym. Uważa się go za dziękczynienie narodu. Dwa wspomniane w pytaniu wiersze mają charakter mądrościowy. (Zob. Księga Psalmów, red. S. Łach, J. Łach, Poznań 1990, s. 59).
5. Jest tu mowa o tym, że Bóg polecił Mojżeszowi pisać. Nie wiemy jednak o jaką księgę chodzi. Zresztą słowo sefer może oznaczać nie tylko księgę w naszym tego słowa znaczeniu, ale także mniejsze zapiski na papirusie, pergaminie lub glinianej tabliczce (za Biblią Poznańską).
J.