Odpust 01.05.2020 16:48

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Mam pytania dotyczące odpustów i małżeństwa:

1. Czy jeśli odpust zupełny ofiaruję za dusze w czyśćcu, to obowiązuje mnie również warunek braku przywiązania do grzechu? Bo rozumiem jeśli chodzi o mnie, ale jeśli odpust jest za duszę?

2. Szukałem jakie są warunki odpustu cząstkowego znalazłem coś takiego:


a) Wierny dostępuje odpustu cząstkowego, jeśli w czasie spełniania swoich obowiązków i w trudach życia wznosi myśli do Boga z pokorą i ufnością, dodając w myśli jakiś akt strzelisty, np. "Jezu Chryste, zmiłuj się nad nami"
b) Jeśli wierny powodowany motywem wiary przyjdzie z pomocą potrzebującym współbraciom, pomagając im osobiście lub dzieląc się z nimi swoimi dobrami, uzyskuje odpust cząstkowy
c) Gdy wierny w intencji umartwiania się, odmówi sobie czegoś godziwego, a przyjemnego dla siebie, uzyskuje odpust cząstkowy. Warunek ten ma zachęcić wiernych do praktykowania dobrowolnych umartwień

Czy są to warunki, które KONIECZNIE trzeba spełnić, aby uzyskać odpust cząstkowy? Jeśli nie, to jakie są warunki odpustu cząstkowego?

3. Czy to prawda, że jeśli człowiek przed śmiercią (mając wszystkie grzechy ciężkie i lekkie odpuszczone) uzyska odpust zupełny, to idzie prosto do nieba? Bo słyszałem, że trzeba się jeszcze w czyśćcu wydoskonalić w miłości.

4. Czy odpust zupełny za dusze w czyśćcu cierpiące uwalnia jakąś duszę natychmiast z czyśćca?

5. Rozumiem, że nieskonsumowane małżeństwo można rozwiązać. co jeśli małżonkowie współżyli przed ślubem, ale po ślubie już nie. To grzech oczywiście, ale czy małżeństwo liczy się jako skonsumowane?

6 Co w sytuacji jeśli małżonkowie po ślubie współżyli, ale z antykoncepcją (grzesząc) lub mieli między sobą inne relacje seksualne, ale nie współżyli normalnie? Czy wtedy małżeństwo jest skonsumowane?

7. Na czym polega małżeństwo naturalne? Czy ono oznacza, że osoby żyjące w małżeństwie naturalnym, ale niesakramentalnym nie grzeszą, gdy współżyją?

8. Małżeństwa między prawosławnymi lub protestantami, lub katolików z osobami z innych wyznań chrześcijańskich to małżeństwa naturalne czy sakramentalne? Czy takie małżeństwa są nierozerwalne?

9. Czy Przywilej Pawłowy obowiązuje tylko przy przejściu na chrześcijaństwo? Czy obowiązuje również przy konwersji jednej z osób z małżeństwa prawosławnych lub protestantów na katolicyzm?

10. Czy małżeństwo dwóch ateistów może być małżeństwem naturalnym?

Bardzo dziękuję za cierpliwość.

Odpowiedź:

1. Tak. Bo odpust zyskuje człowiek który go zyskuje, a nie ten, za którego jest ofiarowany.

2. Łask, także odpustu, zawsze udziela Bóg. Jeśli są to trzy ogóle warunki uzyskania tego odpustu, to trzeba się tego trzymać, a nie kombinować, jak to zrobić, żeby odpust otrzymać  bez spełnienia warunków.

3. I jedno i drugie jest prawdziwe. Niezrozumienie że tak jest wnika najczęściej z faktu niezrozumienia warunku, jakim jest wolność od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu, nawet lekkiego. To w zasadzie to samo co wydoskonalenie się w miłości, tylko jedno powiedziane od strony negatywnej - unikaj zła - drugie od pozytywnej - kochaj dobro.

4. Jeśli ktoś zyskuje odpust zupełny, to ofiarowany za duszę w czyśćcu daje jej uwolnienie od kar czyśćcowych. Ale proszę mnie nie pytać, czy natychmiast czy nie natychmiast. Bo co to właściwie znaczy? 10 sekund to natychmiast a 20 już nie? Zresztą dla Boga czas ie istnieje...

Ciekawy tekst na temat odpustów znajdziesz TUTAJ. Listę odpustów - TUTAJ

5. Trudno mówić o dopełnianiu małżeństwa przed ślubem.

6. Zobacz TUTAJ

7. Małżeństwo jest instytucją starszą niż chrześcijaństwo i sakramenty. Jeśli np. dwoje niewierzących zawiera ze sobą ślub w  urzędzie stanu cywilnego, to jest to przez Kościół uważane za ważne zawarcie małżeństwa. Współżyjąc nie grzeszą, choć akurat mówienie w ich kontekście o grzechu czy braku grzechu nie bardzo ma sens, skoro to pojęcie jest im obce.

8. Wątpliwości rozjaśnia paragraf drugi kanonu 1055. Przytoczmy dla jasności oba paragrafy:

§ 1. Małżeńskie przymierze, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury do dobra małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu.

§ 2. Z tej racji między ochrzczonymi nie może istnieć ważna umowa małżeńska, która tym samym nie byłaby sakramentem.

9. Do chrześcijan innych wyznać przywilej pawłowy nie ma zastosowania.

10. Patrz punkt 7.

J.

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg