Fragles 09.08.2008 20:26

Witam!
Nazbieralo sie we mnie ostatnio sporo dylematow.
Wiec Pokolei:

1) Transsubstancjacja
Czy sa na to jakies dowody biblijne? 1Kor 11:27 ostrzega przed niegodnym spozywaniem eucharystii, ale nie mowi wprost, ze spozywamy samego JEZUSA.
Mt 28:20 mowi o obecnosci Jezusa, moze ale nie musi byc to obecnosc eucharystyczna. Greckie slowo oznaczajace "cialo i krew" oznacza wprawdzie czlowieka jako calosc w Biblii. Ale Jezus mowil po aramejsku...
Dopiero w dzielach Ojcow Kosciola mozna znalesc slowa swiadczace o transubstancjacji, ale np najmlodsze dzielo Didache, mowi tylko o lamaniu CHLEBA... Czy wiec nauki Ojcow Kosciola nie przecza sobie..?

I tutaj zagadnienie 2:
2) Swieta Tradycja
Czy mozemy ja traktowac na rowni z natchnionym Pismem Swietym? Dlaczego? Jakie sa tego podstawy? Fakt, mozemy mowic ze wszystkim w Kosciele kieruje Duch Sw. Ale tak samo Swiadek Jehowy moze wszystkie swoje dogamty poprzec tym iz jego organizacja jest "jedynym kanalem lacznosci z bogiem" a prawde zna tylko "niewolnik wierny i rozumny" :(

3)Czysciec.
Mt 18,34 i Łk 12,47 moga mowic o stanie posrednim. Ale czy mowia? Czysciec zostal przeciesz potwierdzony na ktoryms z soborow. Czy wierzyli w niego pierwsi uczniowie Jezusa?

4)Jak odpowiadajacy odnosi sie do slow Maryi z Fatimy :"Dzieki mnie otrzymacie zbawienie" (moglem lekko przekrecic ale mniejwiecej tak to zrozumialem).
Skad dogmat o niepokalanym poczeciu? Czy Maryja byla bez grzechu obok samego Boga?
i ostatnie

50 Czy do zbawienia potrzebna jest wiara i dobre uczynki? czy tylko wiara(tak saklada prostestantyzm)??

Prosze o solidne odpowiedzi.Nie wymijajace. Przepraszam, ze az tak tego duzo ale troche sie we mnie ostatnio nazbieralo watpliwosci. Z gory dziekuje. Trwajcie w milosci Chrystusa! :)

Odpowiedź:

1. Pojęcie "transsubstancjacja" nie występuje w Piśmie Świętym. Pismo mówi, że Eucharystyczny Chleb jest prawdziwym Ciałem Chrystusa. W wieczerniku Jezus mówi "to jest ciało moje", podczas mowy Eucharystycznej (u św. Jana) mówi o spożywaniu jego Ciała i Krwi, ze On jest prawdziwym Chlebem, który zstąpił z nieba itd... Pojęcie "transsubstancjacja" zostało przyjęte jako odpowiedź na poglądy tych, którzy usiłowali kwestionować prawdziwą obecność Jezusa pod postacią chleba i wina...

Zobacz też TUTAJ

2. Jak powstało Pismo święte? Na pewno nie tak, ze Bóg napisał je w niebie i zrzucił na ziemię mówiąc "macie, czytajcie". Pismo święte Nowego Testamentu jest spisaną tradycją apostolską. To spisane nauczanie o Jezusie Chrystusie, Synu Bożym, wraz z pierwszą próbą dostosowania go do problemów pierwszych chrześcijan. Jeśli rozumie się jak powstało Pismo Święte i nie myli Tradycji ze zwyczajami, dylemat nie istnieje.

Dobrze naukę o Piśmie i Tradycji przedstawiono w Katechizmie Kościoła katolickiego (80-83). Czytamy tam:

"Tradycja święta i Pismo święte ściśle się z sobą łączą i komunikują... wypływając z tego samego źródła Bożego, zrastają się jakoś w jedno i zdążają do tego samego celu 46 . Tradycja i Pismo święte uobecniają i ożywiają w Kościele misterium Chrystusa, który obiecał pozostać ze swoimi "przez wszystkie dni, aż do skończenia świata" (Mt 28, 20).

"Pismo święte jest mową Bożą, utrwaloną pod natchnieniem Ducha Świętego na piśmie. Święta Tradycja słowo Boże przez Chrystusa Pana i Ducha Świętego powierzone Apostołom przekazuje w całości ich następcom, by oświeceni Duchem Prawdy, wiernie je w swym nauczaniu zachowywali, wyjaśniali i rozpowszechniali".

Wynika z tego, że Kościół, któremu zostało powierzone przekazywanie i interpretowanie Objawienia, "osiąga pewność swoją co do wszystkich spraw objawionych nie przez samo Pismo święte. Toteż obydwoje należy z równym uczuciem czci i poważania przyjmować i mieć w poszanowaniu Tradycja apostolska i tradycje eklezjalne

Tradycja apostolska, o której tu mówimy, pochodzi od Apostołów i przekazuje to, co oni otrzymali z nauczania i przykładu Jezusa, oraz to, czego nauczył ich Duch Święty. Pierwsze pokolenie chrześcijan nie miało jeszcze spisanego Nowego Testamentu; sam Nowy Testament poświadcza więc proces żywej Tradycji.
Od Tradycji apostolskiej należy odróżnić "tradycje" teologiczne, dyscyplinarne, liturgiczne i pobożnościowe, jakie uformowały się w ciągu wieków w Kościołach lokalnych. Stanowią one szczególne formy, przez które wielka Tradycja wyraża się stosownie do różnych miejsc i różnych czasów. W jej świetle mogą one być podtrzymywane, modyfikowane lub nawet odrzucane pod przewodnictwem Urzędu Nauczycielskiego Kościoła".


3. Najlepszym dowodem na to, że chrześcijanie wierzą w czyściec jest modlitwa za zamarłych. Nie ma ona sensu, jeśli po śmierci los człowieka jest przesądzony...

Poza tym katolicy mówiąc o czyśćcu powołują się raczej na 1 Kor 3, 15 (gdzie mowa jest o zbawieniu jakby przez ogień). Przytacza się też tekst z Mt 12, 32, gdzie jest mowa o odpuszczeniu grzechów w wieku przyszłym. No i bardzo wyraźnie do modlitwy za zmarłych zachęca jedna z ksiąg machabejskich (ST) tyle że protestanci idąc za żydami (a nie tradycją pierwszego Kościoła, który posługiwał się Septuagintą) nie uznali jej za Pismo Święte...

4. Trudno komentować słowa, które mogą być lekko przekręcone. Wiadomo, że zbawienie otrzymuje się tylko przez Jezusa Chrystusa. Ale jeśli ktoś dziękując za chrzest mówi do księdza, ze dzięki niemu (czy Kościołowi) otrzymał zbawienie, to czy to jest herezja? Kontekst pokazuje, jak te słowa rozumieć...

Na temat Niepokalanego Poczęcia szerokie wyjaśnienia znajdziesz TUTAJ

5. Wiara bez uczynków jest martwa, napisał święty Jakub (Jk 2, 20). Cały problem to nieporozumienie. Dokładniej: chodzi o niezrozumienie słowa "wiara". Jeśli traktować ją jako czysto intelektualną odpowiedź daną Bogu, to oczywiście nie jest wystarczająca do zbawienia. Diabeł też wierzy i co z tego? Wiara to powiedzenie Bogu tak. Siła rzeczy musi wyrażać się w konkretnej postawie, konkretnych czynach. Mówienie, że dobre czyny nie są potrzebne to stawianie sprawy na głowie. Wiara działa przez miłość (Ga 5,6). Gdy za wiarą nie idą czyny, znaczy że tak naprawdę wiary nie ma...

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg