L. 08.07.2020 22:20

Mam pytanie do paru punktów z Katechizmu.


1.2483 Kłamstwo jest najbardziej bezpośrednim wykroczeniem przeciw prawdzie. Kłamać oznacza mówić lub działać przeciw prawdzie, by wprowadzić w błąd TEGO, KTO MA PRAWO JĄ ZNAĆ
Te słowa które zaznaczyłem dużymi literami zostały wykreślone. Czyli nawet jeśli ktoś nie ma prawa znać prawdy nie można powiedzieć nieprawdy? W jakich sytuacjach? Na przykład.

2. "Zabójstwo niezamierzone nie pociąga odpowiedzialności moralnej. Nie jest się jednak wolnym od poważnej winy, jeśli bez uzasadnionych powodów działało się w sposób, który spowodował śmierć, nawet bez intencji jej zadania."
Skoro nie było intencji to czemu jest grzech?


3. 2285 Zgorszenie nabiera szczególnego ciężaru ze względu na autorytet tych, którzy je powodują, lub słabość tych, którzy go doznają. Nasz Pan wypowiedział takie przekleństwo: "Kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych... temu byłoby lepiej kamień młyński zawiesić u szyi i utopić go w głębi morza" (Mt 18, 6) 54 .
Czyli jak sprawię, że ktoś "mały w wierze" popełni drobny, mały grzech to popełniam grzech ciężki?

Odpowiedź:

1. Zagadnienie to wyjaśniono parę punktów dalej. Zwłaszcza w punktach 2488-2492.

2. To fragment punktu, w którym mowa jest o pośrednim zabijaniu (2269). Jako przykład podano tam sytuację narażania innych na niebezpieczeństwo śmierci. Ostatni akapit - ten o który pytasz - dotyczy natomiast działań, w których ktoś zabija, ale nie miał takich intencji. To np. sytuacja brawurowego kierowcy, który doprowadził do wypadku.... Nie chciał, ale zabił. I powinien był przewidzieć, jak t jego jazda może się skończyć.

3. Nie. Chodzi o to, że słabych w wierze łatwiej zgorszyć. Dlatego coś, co obiektywnie nie jest jakimś wielkim zgorszeniem ich może doprowadzić do wielkiego grzechu...

J.

 

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg