czytania, słowo - klucz 27.12.2017 16:34

Chciałbym zapytać. Czy ogólnie obowiązek uczestnictwa we Mszy Świętej danego dnia (w święto nakazane lub niedzielę) jest spełniony, gdy jest się na Mszy, na której są czytania przewidziane na ten dany nakazany dzień? Że tu chodzi o czytania i one są kluczem? Bo wiem, że można pójść na Mszę wieczorną w sobotę i mieć spełniony obowiązek uczestnictwa we Mszy niedzielnej, ale umknęło mi czy to chodzi o to, że w tę daną sobotę wieczorem, w „wigilię niedzieli”, są czytania niedzielne i dlatego jest spełniony obowiązek uczestnictwa w niedzielę na Mszy – przez te niedzielne czytania właśnie w sobotę? Że to o te czytania chodzi, aby były z dnia nakazanego i „po zachodzie słońca”? Bo teraz po 24:00 z niedzieli na poniedziałek, jak będzie Narodzenie Pańskie (25 grudnia, od 24:00 i dalej), to będą aż cztery różne zestawy czytań na cztery różne Msze na ten dzień 25 grudnia. Będzie to: „Wieczorna Msza Wigilijna” – Pasterka (bywa i o 22:00, 24 grudnia, ale właśnie są na niej czytania już z Narodzenia Pańskiego – więc znów jakby zasada czytań), „Msza w nocy”, „Msza o świcie”, „Msza w dzień” – i to wszystkie Msze dla 25 grudnia i każda ma inne czytania.

Jak zatem jest z tym obowiązkiem uczestnictwa we Mszy dla danego dnia nakazanego świątecznego. Czy jest ta zasada, że spełnia się obowiązek uczestnictwa w takiej Mszy jeśli ma ona czytania z tego danego dnia nakazanego? Czytania są kluczem? Bo w tę niedzielę, 24 grudnia, będą inne czytania ---> inne przed Pasterką. Zatem czy dobrze to odczytuję – chodzi mi o tę zasadę ogólną na to wszystko – że to chodzi o czytania z dnia nakazanego, aby być na takiej Mszy, która ma czytania z dnia nakazanego i jeśli ma być ta owa Msza dzień przed tym świętem, to ma być ona „po zachodzie słońca” i ma mieć właśnie czytania z tego konkretnego dnia nakazanego?

Chodzi mi o zasadę ogólną. Że po tym poznam, że spełniłem obowiązek uczestnictwa we Mszy świętej w dniu nakazanym, jeśli na takiej Mszy były czytania z danego nakazanego dnia, nawet jeśli były „te czytania” i „ta Msza” dzień wcześniej wieczorem „po zachodzie słońca”? Że czytania decydują i ogólnie całe Słowo i Liturgia z danego dnia nakazanego i to jest klucz by poznać, czy było się na Mszy z danego dnia nakazanego i spełniło się obowiązek uczestnictwa w danej Mszy dla danego nakazanego dnia – nawet gdyby to miało się odbyć w dniu poprzedzającym nakazany dzień?

Dziękuję za wyjaśnienie tego pytania, wyjaśnienie tej zasady ogólnej na tę kwestię. Jakby tak to ujmując:

„Czytania mszalne, Słowo, Liturgia, dla danego dnia nakazanego świątecznego, jako klucz do spełnienia obowiązku obecności na Mszy w tym danym dniu nakazanym i klucz do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, gdyż możliwość wypełnienia tego przykazania jest w tym danym dniu nakazanym lub w dniu poprzedzającym ten dzień (w jego wigilię po zachodzie słońca), jeśli na tych Mszach (wigilijnej i z danego dnia) jest Słowo, Liturgia, przewidziane na ten dany nakazany dzień?”

PS:
Znalazłem też taki artykuł bardzo ciekawy (dla zainteresowanych) o zwyczaju celebrowania trzech Mszy w uroczystość Narodzenia Pańskiego – jak czynił to Starożytny Kościół jerozolimski – i o tym, że „obecnie Mszał Rzymski dla diecezji polskich przewiduje cztery formularze mszalne na uroczystość Narodzenia Pańskiego”, i że tego dnia „Msze sprawowane o różnych porach powinny różnić się modlitwami oraz czytaniami”. I że obecnie, komentatorzy, widzą w tym Starożytnym Kościele, w tej „…potrójnej celebracji głęboką symbolikę. Po pierwsze jest to oczywiście hołd, oddawany Najświętszej Trójcy. Dostrzegano w niej także echo hołdu, złożonego Nowonarodzonemu, wedle kolejności dotarcia do stajenki, przez aniołów, pasterzy i królów. Dlatego też poszczególne Msze nazywano analogicznie anielską, pasterską i królewską…”

Więcej tutaj: https://www.liturgia.pl/Trzy-Msze-uroczystosci-Narodzenia-Panskiego/

Odpowiedź:

Nie ma znaczenia, jakie czytania wybrał celebrans. Wieczorem w przeddzień uroczystości, powinien wybrać czytania z tej właśnie uroczystości. A W Kodeksie Prawa Kanonicznego sprawę ujęto krótko (Kanon 1248, § 1):

Nakazowi uczestniczenia we Mszy świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego.

Zdaniem odpowiadającego trzeba jednak uważać, gdy w kolejne dni zbiegają się dwie obowiązkowe uroczystości. Np. ostatnie niedziela Adwentu i Boże Narodzenie. Wypadałoby być w te dni dwa razy na mszy, a nie tylko raz...

J.

 

: