Ines
15.05.2009 18:34
Witam!
Oto moje pytania :
1. Proszę mi wyjaśnić termin „zrodzony” (a nie stworzony), odnoszący się do Chrystusa jako Syna Bożego.
2. Dlaczego w Starym Testamencie niektórzy prorocy i wierzący są nazywani „synami bożymi”? A o Dawidzie (jeśli mnie pamięć nie myli) Bóg mówi – „tyś jest mój syn jednorodzony, jam cię dziś zrodził”? Nie chodzi na pewno o użycie wielkich czy małych liter, gdyż w języku hebrajskim się ich nie rozróżnia.
3. Dlaczego Jezus nigdy nie powiedział wprost : jestem waszym Bogiem, powinniście oddawać mi cześć? Wprost przeciwnie, nie chciał być nawet z nim porównywany, zawsze stawiał się niżej od Stwórcy? W Biblii nie ma wyraźnego stwierdzenia Chrystusa „nie jestem Bogiem”, ale także nie ma twierdzenia, że nim jest.
4. „Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe. 14 On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi.” „On zaś, gdy przyjdzie, przekona świat o grzechu, o sprawiedliwości i o sądzie.” Co nowego objawił uczniom Duch Święty? Dlaczego Jezus mówił do uczniów, że jeszcze nie są gotowi go przyjąć, a jednak po krótkim czasie od tego momentu Duch został zesłany? W jaki sposób otoczył on chwałą Chrystusa i jakie „rzeczy przyszłe” objawił?
5. Dlaczego istnieją spore rozbieżności w tekstach 4 ewangelii skoro jej autorzy byli inspirowani tym samym Duchem Świętym? Np. w 3 ewangeliach pod Krzyżem stały 3 niewiasty ( w tym Maryja, matka Jezusa), natomiast św. Jan pisze w swojej ewangelii, że on także tam był. Dlaczego spośród istniejących ponad 30 tekstów ewangelii wybrano jedynie 4, a inne odrzucono i kto o tym zdecydował?
Niecierpliwie cPytania : (...)
Zastanawiam się po co w jednym pytaniu zadałaś umieściłaś te swoje pytania trzy razy... Metodą skopiuj wklej z jakiegoś serwisu?
1. Człowiek rodzi człowieka, pies psa, kot kota. Termin ten w odniesieniu do Boga podkreśla jedność natury Ojca i Syna.
2. A dlaczego nie mieliby być tak nazywani? To podkreślenie och godności, ich specjalnej zażyłości z Bogiem. O Jezusie w Nowym Testamencie nie pisze się tylko jako o Synu Bożym. ale także Synu Człowieczym. Czyli człowieku. Ten tytuł Jezus szczególnie często odnosił do siebie. Jeśli w stosunku do Jezusa ten tytuł (Syn Boży) używany jest inaczej, to przede wszystkim, gdy jest mowa o Jednorodzonym Synu Bożym...
W Nowym Testamencie o boskiej godności Syna bardziej już świadczy tytuł Pan (Kyrios). Np. w Ewangelii Marka, najstarszej, zawsze używany w odniesieniu do Boga lub Jezusa z trzema wyjątkami: dwa razy występuje w przypowieściach, w których też zresztą określane sa tak postacie symbolizujące Boga, raz w określeniu, ze Jezus jest Panem szabatu... To naprawdę o czymś świadczy...
3. Warto w kontekście tego pytania zajrzeć do jednego z artykułów stanowiących odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania "Czy Jezus jest Bogiem
(TUTAJ). Warto zauważyć w tym miejscu dwie rzeczy. Po pierwsze to, ze Jezus został skazany za to, że czynił siebie równym Bogu. Podczas procesu przed zwierzchnikami żydowskimi wyznał, że zasiądzie po prawej stronie Boga. Czyli że jest dziedzicem, następcą tronu. W Ewangelii Jana czytamy natomiast o wyznaniu niewiernego Tomasza: Pan Bóg i Bóg mój". Jezus niczego nie prostował. Dlaczego?
4. Duch Święty nie przynosi zasadniczo nowego objawienia. Pozwala rozumieć to, co przyniósł Jezus. Przypomina, wyjaśnia, pomaga zrozumieć, wyciągnąć twórcze wnioski. Trochę na wzór tego co stało się po zmartwychwstaniu (Łk 24, 44-49). Przytoczmy ten tekst:
"Potem [Jezus] rzekł do nich: «To właśnie znaczyły słowa, które mówiłem do was, gdy byłem jeszcze z wami: Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach».
Wtedy oświecił ich umysły, aby rozumieli Pisma, i rzekł do nich: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie, w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni mocą z wysoka».
J.