1-2. Zobacz
TUTAJ 3. Z pierwszej części pytania wynika, że nie szukasz teologicznych niuansów. A szkoda. Bo żeby dobrze zrozumieć możliwość pogodzenia nauki o grzechu pierworodnym z konsekwencjami teorii Darwina, trzeba najpierw dobrze poznać nauczanie Kościoła w tym względzie. Możesz to zrobić zaglądając
TUTAJ czy
TUTAJ - 396-406Najciekawszy pod tym względem jest punkt 404 KKK:
W jaki sposób grzech Adama stał się grzechem wszystkich jego potomków? Cały rodzaj ludzki jest w Adamie sicut unum corpus unius hominis - "jak jedno ciało jednego człowieka". Przez tę "jedność rodzaju ludzkiego" wszyscy ludzie są uwikłani w grzech Adama, jak wszyscy są objęci sprawiedliwością Chrystusa. Przekazywanie grzechu pierworodnego jest jednak tajemnicą, której nie możemy w pełni zrozumieć. Wiemy z Objawienia, że Adam otrzymał świętość i sprawiedliwość pierwotną nie dla siebie samego, ale dla całej natury ludzkiej; ulegając kusicielowi, Adam i Ewa popełnili grzech osobisty, ale ten grzech dotyka natury ludzkiej, którą będą przekazywać w stanie upadku. Grzech będzie przekazywany całej ludzkości przez zrodzenie, to znaczy przez przekazywanie natury ludzkiej pozbawionej pierwotnej świętości i sprawiedliwości. Dlatego grzech pierworodny jest nazywany "grzechem" w sposób analogiczny; jest grzechem "zaciągniętym", a nie "popełnionym", jest stanem, a nie aktem Kluczem do tej interpretacji jest więc nie tyle prosta zależność zrodzenia, ale jedność natury ludzkiej...
J.