Gość z konfesjonału 28.04.2012 13:38

Wyobraźmy sobie taką sytuację: Karol wyznaje swoje grzechy w spowiedzi.

1. Czy spowiednik bez zdrady tajemnicy spowiedzi może PO spowiedzi, w prywatnej rozmowie, rozmawiać o tych grzechach z Karolem?

2. Jeżeli spowiednik dowiedział się podczas spowiedzi, że następnego dnia Karol wybiera się na ryby - czy będzie zdradą tajemnicy spowiedzi, jeśli w następnym tygodniu w rozmowie prywatnej spowiednik zapyta go, czy wycieczka na ryby się udała?

3. Jeżeli spowiednik dowiedział się podczas spowiedzi, że Karol jest wybitnym znawcą historii - czy jeśli po spowiedzi spowiednik będzie potrzebował zasięgnąć opinii historyka w jakiejś sprawie - czy wolno się mu skontaktować z Karolem?

4. Jeżeli Karol odejdzie z konfesjonału, ale uświadomi sobie, że nie pamięta, jaką otrzymał pokutę - czy jeśli wróci i zapyta o to czy spowiednik może mu to powiedzieć czy to już jest zdrada tajemnicy spowiedzi?

Bóg zapłać za odpowiedź!

Odpowiedź:

1. Nie. Chyba że Karol poza spowiedzią jeszcze raz mu o tych grzechach powie.

2-3. Spowiednik tego nie powinien robić, ale może nie skojarzyć, skąd wiedział o wycieczce na ryby. Podobnie jest ze znajomością historii. I to jest powód, dla którego nie jest dobrze, jeśli spowiednika zna się także na płaszczyźnie towarzyskiej...

Odpowiadający był kiedyś w sytuacji, gdy zapytał księdza o wspólna znajomą. Ostatecznie ów ksiądz nie powiedział nic szczerze przyznając, że nie wie skąd ma wiedzę o tym, co u znajomej słychać, czy przypadkiem nie ze spowiedzi...

4. Penitent może wrócić do konfesjonału i spytać o pokutę... Ksiądz przypominając ją nie łamie tajemnicy spowiedzi...

W prawie kanonicznym tak ujęto zagadnienie, o które pytasz:

Kanon 983
§ 1. Tajemnica sakramentalna jest nienaruszalna; dlatego nie wolno spowiednikowi słowami lub w jakikolwiek inny sposób i dla jakiejkolwiek przyczyny w czymkolwiek zdradzić penitenta.

(...)

Kanon. 984
§ 1. Bezwzględnie zabrania się spowiednikowi korzystania z wiadomości uzyskanych w spowiedzi, powodujących uciążliwość dla penitenta, nawet przy wykluczeniu wszelkiego niebezpieczeństwa wyjawienia.

§ 2. Kto posiada władzę, nie może w żaden sposób korzystać w zewnętrznym zarządzaniu z wiadomości, jakie uzyskał o grzechach wyznanych w jakimkolwiek czasie w spowiedzi.

J.

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg