Gość 25.03.2025 16:58
„Jeśli powściągniesz twe nogi od przekraczania szabatu, żeby w dzień mój święty spraw swych nie załatwiać, jeśli nazwiesz szabat rozkoszą, a święty dzień Pana - czcigodnym, jeśli go uszanujesz przez unikanie podróży, tak by nie przeprowadzać swej woli ani nie omawiać spraw swoich, wtedy znajdziesz twą rozkosz w Panu.” (Iz 58:13-14)
Dotychczas myślałem (i chyba większość katolików również tak uważa), że w niedzielę (aktualny szabat) należy powstrzymywać się od „prac niekoniecznych”. Zresztą tak nam mówi pierwsze Przykazanie Kościelne: „W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymać się od prac niekoniecznych.”
Jednakże według powyższego fragmentu z Księgi Izajasza, w niedzielę należy „spraw swych nie załatwiać” i „nie przeprowadzać swej woli ani nie omawiać spraw swoich”. Czy to znaczy, że mamy również w niedzielę rezygnować z własnych przyjemności i zachcianek? Mamy nie omawiać spraw swoich, a zatem mamy nawet nie myśleć o tym co nas czeka jutro, pojutrze? Co jeśli czyjąś wolą jest np. Pójście na spacer lub pojechanie gdzieś w celu odpoczynku? Ma z tego zrezygnować, by nie przeprowadzać swej woli?
A zatem czego dokładnie nie należy robić w szabat - niedzielę?
Z góry dziękuję za wytłumaczenie,
Pozdrawiam.
Chrześcijanin, katolik, ma trzymać się nie Izajasza, ale katechizmu. Bo katechizm uporządkowaną wykładnią nauki Chrystusa, nie to, co kilka wieków przed Nim powiedział prorok. To tak ogólnie. A konkretniej...
Musimy pamiętać w jakim kontekście, w jakich czasach Izajasz głosi swoje proroctwo. To nie są czasy weekendów, turystyki i leżenia w szabat na leżaku w ogródku. "Swoje sprawy" o których pisze Izajasz to nie realizowanie jakiegoś swojego hobby, ale przeróżne interesy gospodarcze czy finansowe. Podróże w tym czasie odbywano nie dla celów krajoznawczych, ale w interesach właśnie - ot, karawany kupieckie. Chodzi o to, by w szabat porzucić swoje codzienne troski, sprawy, swoją codzienna pracę - o ile nie jest to praca konieczna jak przygotowanie posiłku sobie czy swoim zwierzętom - a zwrócić serce ku Bogu.
J.