Hubert 15.09.2008 14:24

Witam, Mam kilka pytań odnoszących się do Boga i wiary:

1. Biblijne przykazanie mówi: "Nie będziesz brał imienia Pana Boga swego na daremno". Jak to przykazanie było interpretowane przez Żydów w czasach starotestametowych?! Nie mogli oni wzywać Boga wypowiadając Jego imię Jahwe czy też tak jak my nie mogli oni nadaremnie wzywać Boga (np o Boże znowu...), który mówił o sobie w ST również "Jestem który jestem"?

2. Cytat z Księgi Rodzaju mówi: "Po czym Pan Bóg rzekł: Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło(...)" Czy słowo My ma wskazywać, że człowiek poznał czym jest dobro i zło tak jak jeden Bóg i aniołowie(albo np Duch Święty) czy też jest wielu bogów? Jak ja mam to zdanie interpretować? Może to jest po prostu błędne tłumaczenie?

3. Chrystus wypowiada takie słowa: "Wszystko, co zwiążecie na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążecie na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 18, 18) Czy takie stwierdzenie Jezusa ma oznaczać, że wszystko co Kościół zwiąże dogmatem na ziemi będzie tak samo obowiązywało w niebie? Czy jeżeli w Kościele zniesiony zostałby celibat albo wprowadzone by zostało kaplanstwo kobiet to takie prawo miałoby aprobatę u Boga w myśl tego co powiedział Jezus? Jak mam rozumieć te nowotestametowe słowa?

4.Słowa modlitwy którą ofiarowała nam Matka Boża podczas objawień w Amstrdamie brzmią:
"(...)Niechaj PANI WSZYSTKICH NARODÓW,
która niegdyś była Maryją,
stanie się naszą Orędowniczką.
AMEN."
Nie dają mi spokoju słowa modlitwy: "Niechaj PANI WSZYSTKICH NARODÓW, która niegdyś była Maryją(...)" Niegdyś była Maryją?! Pani Maryja, Najświętsza Maria Panna, Matka Boża Maryja-Ona ciągle nosi to imię i jest ono święte. Tytuł Pani Wszystkich Narodów trochę mi tutaj nie pasuje-Maryja jest nazywana Różą Duchowną, Wieżą Dawidową... Zgodze się, że możemy modlić się do Niej również słowami: Pani Wszystkich Narodów, ale dlaczego w słowach modlitwy pada zdanie: "która niegdyś była Maryją(...)?!

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi!

Odpowiedź:

Przykazanie to, zarówno w wersji księgi Wyjścia jak i księgi Powtórzonego Prawa brzmi dość podobnie: "Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy".

Żydzi, chcąc zachować to przykazanie, rzeczywiście zakazywali wymawiania imienia Bożego. Zastępowali je określeniem Pan. Trudno w odpowiedzi na pytania w serwisie Zapytaj przedstawić jakąś historię rozumienia drugiego przekazania. Co jednak ważne, w przykazaniu tym nie chodzi tylko o samo używanie imienia. Widać to wyraźne, gdy weźmie się pod uwagę jego brzmienie biblijne. Chodzi o to, by nie zasłaniać się Bogiem dla załatwiania swoich brudnych spraw, nie wycierać sobie nim gęby itd. Dlatego za poważne wykroczenie przeciwko temu przykazaniu uważa się np. krzywoprzysięstwo, czyli wezwanie Boga na świadka kłamstwa.

Zobacz do katechizmu Kościoła katolickiego 2142-2149 (TUTAJ)

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg