Marcus 01.05.2007 18:31

1.Czy jesli czlowiek ktory zyje w grzechu przeciwko Duchowi Świetemu ma jakis sens zycia > skoro i tak mu ten grzech nie zostanie odpuszczony .A jesli by zalowal z calego serca i chcial sie nawrocic do Boga mogl by byc przebaczony czy juz jest skazany na potepienie>??

2.Czy nie dotrzymanie postu eucharystycznego jest grzechem lekkim?

3.Co mam zrobic gdy niewiem czy dany czyn jest grzechem ciezkim czy nie?

4.Chrzescijanstwo nie zunaje astrologii?

5.Gdzies tu czytalem ze pan Jezus mowil zeby nie robic figurek ani podobizn jego a odpowiadajacy napisal ze my do nich sie nie modlimy tylko jako drogowskazy ale przeciez pan Jezus powiedzial zeby nie robic

6.Czy palenie papierosów jest grzechem ciezkim (1 paczka na 1 tydzien)>?

7.Kto napisal KKK?

Odpowiedź:

1. Na szczęście o nikim nie wiemy na pewno, czy żyje w grzechu przeciw Duchowi Świętemu. Nie ma takiego grzechu, który nie mógłby być odpuszczony żałującemu. Nigdy nie wiemy, czy w ostatniej chwili życia ktoś nie będzie żałował.

Więcej o grzechu przeciw Duchowi Świętemu przeczytasz TUTAJ

2. Niedotrzymanie postu eucharystycznego jest grzechem lekkim.

3. Zobacz TUTAJ

4. Tak pisze o astrologii Katechizm:

Należy odrzucić wszystkie formy wróżbiarstwa: odwoływanie się do Szatana lub demonów, przywoływanie zmarłych lub inne praktyki mające rzekomo odsłaniać przyszłość. Korzystanie z horoskopów, astrologia, chiromancja, wyjaśnianie przepowiedni i wróżb, zjawiska jasnowidztwa, posługiwanie się medium są przejawami chęci panowania nad czasem, nad historią i wreszcie nad ludźmi, a jednocześnie pragnieniem zjednania sobie ukrytych mocy. Praktyki te są sprzeczne ze czcią i szacunkiem - połączonym z miłującą bojaźnią - które należą się jedynie Bogu.

5. Zapewne chodzi ci o te teksty z Pisma Świętego:
Wj 20, 3-5a: Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym [...]

Pwt 5, 7-9a: Nie będziesz miał bogów innych oprócz Mnie. Nie uczynisz sobie posągu ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko albo na ziemi nisko, lub w wodzie poniżej ziemi. Nie będziesz oddawał im pokłonu ani służył. Bo Ja jestem Pan, Bóg twój, Bóg zazdrosny [...]

Pwt 4, 15-19: Pilnie się wystrzegajcie - skoroście nie widzieli żadnej postaci w dniu, w którym mówił do was Pan spośród ognia na Horebie - abyście nie postąpili niegodziwie i nie uczynili sobie rzeźby przedstawiającej podobiznę mężczyzny lub kobiety, podobiznę jakiegokolwiek zwierzęcia, które jest na ziemi, podobiznę jakiegokolwiek ptaka, latającego pod niebem, podobiznę czegokolwiek, co pełza po ziemi, podobiznę ryby, która jest w wodach - pod ziemią. Gdy podniesiesz oczy ku niebu i ujrzysz słońce, księżyc i gwiazdy, i wszystkie zastępy niebios, obyś nie pozwolił się zwieść, nie oddawał im pokłonu i nie służył, bo Pan, Bóg twój, przydzielił je wszystkim narodom pod niebem.


Jednocześnie sam Bóg kazał Izraelitom uczynić węża miedzianego na pustyni. Czyli zakaz "czynienia rzeźby" nie był absolutny, a chodziło o rzeźbę, której oddaje się pokłon (zresztą później Izraelici zrobili sobie bożka z tegoż węża, zamienili znak wybawienia na wybawienie). I o to chodzi - o wyobrażenie sobie Boga jako człowieka, zwierzęcia, słońce czy gwiazdy. O zredukowanie Boga - jak to mówi jeden z proroków - do cielca jedzącego siano.

Mojżesz mówi: nie widzieliście Boga, więc Go nie przedstawiajcie. Ale Bóg stał się człowiekiem - stał się widzialny. I jako człowieka możemy Go wyobrażać. Zachowując zasadę, by to wizerunek nie był przedmiotem uwielbienia (nie glina, nie kamień, nie deski i farba) tylko Bóg, którego ten wizerunek wyobraża. Pamiętając, że Bóg nawet przedstawiony jako człowiek przekracza ten wizerunek - jest Bogiem, nie tylko człowiekiem.

Tak o tym pisze Katechizm:
2129 Nakaz Boży zabraniał człowiekowi wykonywania jakichkolwiek wizerunków Boga. Księga Powtórzonego Prawa wyjaśnia: "Skoroście nie widzieli żadnej postaci w dniu, w którym mówił do was Pan spośród ognia na Horebie - abyście nie postąpili niegodziwie i nie uczynili sobie rzeźby przedstawiającej..." (Pwt 4,15-16). Izraelowi objawił się absolutnie transcendentny Bóg. "On jest wszystkim!", lecz jednocześnie "jest On... większy niż wszystkie Jego dzieła" (Syr 43, 27-28). "Stworzył je bowiem Twórca piękności" (Mdr 13, 3).

2130 Jednak już w Starym Testamencie Bóg polecił lub pozwolił wykonywać znaki, które w sposób symboliczny miały prowadzić do zbawienia przez Słowo Wcielone, jak wąż miedziany, arka Przymierza i cherubiny.

2131 Opierając się na misterium Słowa Wcielonego, siódmy sobór powszechny w Nicei (787 r.) uzasadnił - w kontrowersji z obrazoburcami - kult obrazów przedstawiających Chrystusa, jak również Matkę Bożą, aniołów i świętych. Syn Boży, przyjmując ciało, zapoczątkował nową "ekonomię" obrazów.

2132 Chrześcijański kult obrazów nie jest sprzeczny z pierwszym przykazaniem, które odrzuca bałwochwalstwo. Istotnie "cześć oddawana obrazowi odwołuje się do pierwotnego wzoru" i "kto czci obraz, ten czci osobę, którą obraz przedstawia". Cześć oddawana świętym obrazom jest "pełną szacunku czcią", nie zaś uwielbieniem należnym jedynie samemu Bogu.


6. Zależy od tego kto pali i jaką szkodę sobie tym czyni, a także od stopnia dobrowolności (np. nałogu)

7. Zobacz TUTAJ

JK
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg