Lukasz 01.05.2007 16:19

Proszę o odpowiedzi i nie podawanie e-maila.
Chcielibyśmy ochrzcić naszego synka w Kościele Katolickim. Ja jestem katolikiem "od urodzenia", żona natomiast wychowana została w wierze prawosławnej. Przed sakramentem małżeństwa, głównie ze względu na moją osobę żona "przeszła" do Kościoła Katolickiego.
Na matkę chrzestną chcielibyśmy poprosić siostrę żony, która wciąż należy do Kościoła Prawosławnego. Mi osobiście zależałoby jednak by oboje rodzice chrzestni wyznawali tą samą wiarę. Na temat zmiany wyznania szwagierka nie mówi nie, ale boi się wszystkich wymagań formalnych zasłaniając się brakiem czasu. Przy ślubie, zmieniając wyznanie, żona praktycznie musiała jedynie w obecności kapłana złożyć wyznanie wiary. Czy podobnie sprawa by się miała z szwagierką? Czy nie byłoby to odebrane jako próba "wyłudzenia" zaświadczenia, że się jest godnym bym zostać Rodzicem Chrzestnym?

Odpowiedź:

Sprawa zmiany wyznania przez szwagierkę pewnie wyglądałaby podobnie, ale... Czy to ma rzeczywiście sens? Zmiana wyznania to jednak poważna decyzja. Nie powinno się jej dokonywać dla tak błahych powodów, jak zostanie rodzicem chrzestnym. No i rodzicem chrzestnym nie powinien zostawać ktoś, kto tak lekko traktuje swoją wiarę...

Dyrektorium Ekumeniczne nr 98 (to dokument Kościoła o zasadach ekumenicznych w praktyce) dopuszcza możliwość, by jednym z chrzestnych katolika była osoba prawosławna.

Katolicka koncepcja jest taka, że rodzice chrzestni, w sensie liturgicznym i kanonicznym, powinni być członkami Kościoła lub Wspólnoty eklezjalnej, w której chrzest jest sprawowany. Nie tylko bowiem biorą na siebie odpowiedzialność za chrześcijańskie wychowanie osoby ochrzczonej (lub bierzmowanej) jako rodzice lub przyjaciele, ale są także przedstawicielami wspólnoty wiary, poręczycielami wiary kandydata i jego pragnienia komunii eklezjalnej.

a) Niemniej, opierając się na chrzcie wspólnym, jak też ze względu na więzy rodzinne lub przyjacielskie, osoba ochrzczona, która przynależy do innej Wspólnoty eklezjalnej, może być dopuszczona jako świadek chrztu, ale tylko razem z chrzestnym katolickim. Katolik może spełniać taką samą rolę wobec osoby mającej przyjąć chrzest w innej Wspólnocie eklezjalnej.

b) Ze względu na ścisłą komunię istniejącą między Kościołem katolickim i wschodnimi Kościołami prawosławnymi, wolno dla słusznych powodów dopuścić wiernego wschodniego do pełnienia roli chrzestnego obok chrzestnego katolickiego (lub matki chrzestnej katolickiej) w chrzcie dziecka lub dorosłego katolika pod warunkiem jednak wystarczającego zabezpieczenia edukacji ochrzczonego oraz wiedzy o tym, że dany chrzestny nadaje się do tej roli.

Rolę chrzestnego w chrzcie udzielanym w prawosławnym Kościele wschodnim może pełnić katolik, o ile został zaproszony. W tym przypadku obowiązek czuwania nad wychowaniem chrześcijańskim spoczywa w pierwszym rzędzie na chrzestnym (lub chrzestnej) będącym członkiem Kościoła, w którym dziecko zostało ochrzczone.


J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg