a 24.07.2006 19:15
Encyklika Humani Generis Piusa XII
Jeśli zaś chodzi o inna hipotezę, mianowicie poligenizm, to synowie Kościoła wcale już nie mają podobnej wolności. Nie wolno bowiem wiernym przyjmować opinii, której zwolennicy twierdzą, że po Adamie istnieli na ziemi ludzie nie pochodzący od niego, jako prarodzica, drogą naturalnego rozmnażania się, lub że Adam oznacza pewną liczbę prarodziców. Okaże się bowiem całkiem niemożliwe, jakby się dało pogodzić taką teorię z nauką źródeł prawdy Objawionej i dokumentów Kościoła Nauczającego o grzechu pierworodnym, który pochodzi z grzechu rzeczywiście popełnionego przez jednego Adama i przeszczepiany rodzeniem na wszystkich jest zarazem wrodzonym grzechem własnym każdego człowieka (Rz 5, 12 –19, Sobór Trydencki, seria V, kan. 1-4).
Sobór Trydencki wypowiada się o grzechu pierworodnym i jego naturze, nie o poligenizmie. Pada tam stwierdzenie: "Jeśli ktoś twierdzi że ten grzech Adama - mający jeden początek i przekazany wszystkim ludziom przez rodzenie, a nie przez naśladowanie, który obciąża osobiście każdego jako jego własny grzech - można zgładzić czy to siłami natury [...]"
Kontekst jest oczywisty - chodzi o to, że człowiek rodzi się obciążony grzechem pierworodnym, że grzech jednego obciążył wszystkich i że tylko przez Chrystusa został pokonany.
Tylko to jest dogmatem wiary? A stwierdzenie Piusa XII można uważać tylko za hipotezę teologiczną? Skoro obecne poglądy biblistów są inne?