czytelnik 01.03.2005 18:00

1. Proszę o wytłumaczenie, czy jest możliwe że Ewangeliści, mając jednego Nauczyciela, głoszą w sprawach istotnych wykluczające się wzajemnie nauki? Łk 6 35 „Wy natomiast miłujcie waszych nieprzyjaciół, CZYŃCIE DOBRZE (patrz Mt 19 16) i pożyczajcie, niczego się za to nie spodziewając. A wasza nagroda będzie wielka, i będziecie synami Najwyższego; ponieważ On jest dobry dla niewdzięcznych i złych.” Czy może być dobry dla dobrych, czy są tacy, pomimo starań nie znalazłem takiego cytatu,

2. czy na pewno Pan w sposób szczególny upodobał sobie grzeszników, niewdzięcznych i złych? Łk 15 7 „Powiadam wam: Tak samo w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia.”

3. Czy wszyscy jesteśmy grzeszni, źli i niewdzięczni, czy Jezus mówi to też o sobie, apostołach?: Mk 10 17 „...pewien człowiek ... pytał Go: «Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?» 18 Jezus mu rzekł: «Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg.” Mt 19 16 „A oto zbliżył się do Niego pewien człowiek i zapytał: «Nauczycielu, co DOBREGO mam CZYNIĆ, aby otrzymać życie wieczne?» 17 Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o DOBRO? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania».”

4. Czy jest możliwe, że apostoł zaprzecza również samemu sobie? Mt 7 13 „Wchodźcie przez ciasną bramę! Bo szeroka jest brama i przestronna ta droga, która prowadzi do zguby, a wielu jest takich, którzy przez nią wchodzą. 14 Jakże ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują!” Czy wielu oznacza większość, a mało mniejszość? Czy będziemy szczęśliwi, jeśli będzie (jest) tam nas tak mało? Mt 23 13 „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed ludźmi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wejść tym, którzy do niego idą.” Czy zestawiając z poprzednim cytatem, można odnieść wrażenie, jakby ktoś źle życzył samemu sobie, albo widzi wady tylko u innych? „Dobra Nowina” a tak trudna do zrozumienia. Może ta nauka nie jest kierowana dla ludzi bez przygotowania naukowo-biblijnego, tylko dla apostołów lub uczniów? Jak zawsze dziękuję za odpowiedzi i mam nadzieję na rozwianie tych wątpliwości.

Odpowiedź:

Szczerze mówiąc odpowiadający nigdy nie spotkał się jeszcze z tak literalnym podejściem do tekstu Pisma Świętego...

1. Oczywiście że Bóg jest dobry także dla dobrych. Można o tym przeczytac np. w tekście paralelnym do zacytowanego przez Ciebie w Ewangelii Mateusza (5, 44-45):

A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują; tak będziecie synami Ojca waszego, który jest w niebie; ponieważ On sprawia, że słońce Jego wschodzi nad złymi i nad dobrymi, i On zsyła deszcz na sprawiedliwych i niesprawiedliwych.

2. W przytoczonym tekście nie chodzi o to, że Bóg bardziej kocha grzeszników. Ale jak człowiek bardziej cieszy się z z tego, co zgubił i znalazł, tak Bóg bardziej się cieszy z nawróconego grzesznika. Te słowa mają grzesznikowi uprzytomnić, że Bóg naprawdę go kocha...

3. Chodzi o to, że Bóg jest dobry w pełnym tego słowa znaczeniu. Człowiek tylko na ludzką miarę...

4. Pan Jezus nie mówi "mniejszość" czy "większość". Zostawmy to Jemu. Dla nas niech to będzie ostrzeżeniem, że szczerze o swoje zbawienie powinniśmy się troszczyć. Nawet idąc pod prąd czasów i opinii...

5. W owym Jezusowym "biada" chodzi o to, że faryzeusze i uczeni w Piśmie stawiali zwykłym ludziom niemożliwe do spełnienia wymagania. Przez to jakby zamykali przez nimi niebo...

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg