Ewa
05.05.2003 16:13
Co uobecnia moment konsekracji we mszy świętej? Wieczernik, Golgotę, Zmartwychwstanie? A może wszystkie te wydarzenia razem?
Odpowiedź:
Msza święta jest całością, z której nie można pod względem znaczenia wyizolowywać poszczególnych elementów. Moment przeistoczenia wchodzi w skład modlitwy eucharystycznej. Przytoczymy tu więc komentarz do całej modlitwy zawarty w nowym Wprowadzeniu Ogolnym do Mszału Rzymskiego:
Modlitwa eucharystyczna, czyli modlitwa dziękczynienia i uświęcenia, jest ośrodkiem i szczytem całej celebracji. Kapłan wzywa lud, aby wzniósł serca do Pana, oraz jednoczy go z sobą w modlitwie i dziękczynieniu, jakie w imieniu całej wspólnoty zanosi do Ojca przez Jezusa Chrystusa w Duchu Świętym. Znaczenie tej modlitwy polega na tym, aby całe zgromadzenie wiernych zjednoczyło się z Chrystusem w głoszeniu wielkich dzieł Bożych i w składaniu Ofiary. Modlitwa eucharystyczna domaga się, aby wszyscy wsłuchiwali się w nią w pełnym czci skupieniu.
W strukturze modlitwy eucharystycznej można wyróżnić następujące zasadnicze części:
a) Dziękczynienie (wyraża się ono zwłaszcza w prefacji), w którym kapłan w imieniu ca-łego świętego ludu wielbi Boga Ojca i składa Mu dziękczynienie za całe dzieło zbawienia lub za jakiś szczególny jego aspekt, zależnie od różnorodności dnia, święta lub okresu.
b) Aklamacja: całe zgromadzenie łącząc się z mocami niebios, śpiewa Święty. Aklamację tę, stanowiącą część modlitwy eucharystycznej, wykonuje cały lud razem z kapłanem.
c) Epikleza: to szczególne wezwanie, w którym Kościół błaga o zesłanie mocy Ducha Świętego, aby dary złożone przez ludzi zostały konsekrowane, czyli stały się Ciałem i Krwią Chrystusa, i by niepokalana Hostia, przyjmowana w Komunii świętej, przyczyniła się do zbawienia tych, którzy ją będą spożywać.
d) Opowiadanie o ustanowieniu i konsekracja: poprzez słowa i czynności Chrystusa do-konuje się Ofiara, jaką sam Chrystus ustanowił podczas Ostatniej Wieczerzy, kiedy swoje Ciało i Krew złożył w darze pod postaciami chleba i wina, dał Apostołom do spożywania i picia oraz polecił im uwieczniać to samo misterium.
e) Anamneza: spełniając nakaz otrzymany poprzez Apostołów od Chrystusa Pana, Kościół sprawuje pamiątkę samego Chrystusa, wspominając zwłaszcza Jego błogosławioną mękę, chwalebne zmartwychwstanie i wniebowstąpienie.
f) Ofiarowanie: sprawując tę pamiątkę, Kościół, zwłaszcza tu i teraz zgromadzony, w Duchu Świętym składa Ojcu nieskalaną Ofiarę. Kościół dąży do tego, aby wierni ofiarowali nie tylko niepokalaną Hostię, lecz by się także uczyli samych siebie składać w ofierze i aby z dnia na dzień przez pośrednictwo Chrystusa coraz ściślej się jednoczyli z Ojcem i między sobą, by w końcu Bóg był wszystkim we wszystkich .
g) Modlitwy wstawiennicze: wyrażają one prawdę, że Eucharystia jest sprawowana w zjednoczeniu zarówno z całym Kościołem niebiańskim jak i ziemskim oraz że ofiarę składa-my za Kościół i za wszystkich jego członków żywych i umarłych, którzy zostali powołani do udziału w odkupieniu i zbawieniu, jakie Chrystus im wysłużył przez swoje Ciało i Krew.
h) Końcowa doksologia: wyraża ona uwielbienie Boga; jej potwierdzeniem ze strony ludu i zakończeniem jest aklamacja Amen.
Odpowiadając już konkretnie na pytanie trzeba powiedzieć, że Eucharystia jest pamiątką ofiary Chrystusa, a więc Jego krzyżowej śmierci. Nie sposób jednak śmierci Jezusa odrywać od Jego zmartwychwstania. Możemy więc powiedzieć szerzej, że Eucharystia jest pamiątką, uobecnieniem Paschy Jezusa...
Wydarzenia w Wieczerniku zapowiadały śmierć Jezusa: „to jest Moje Ciało, które za was będzie wydane, to jest Moja Krew, która za was będzie wylana”. W tym sensie podczas Eucharystii wspominamy też tamto wydarzenie. Ale raczej należy powiedzieć, że wszystko koncentruje się wokół krzyżowej śmierci Jezusa...
A. J.