Maciek 26.04.2003 00:32

Co sie dzieke z duszami ludzi po smierci w nauce Kosciola polskokatolickiego?
Skoro nie ma czyscca ani wiecznego piekla to co sie dzieje z tymi ktorzy jednak nie ogladaja Boga zaraz po smierc??jak wyglada Sąd ostateczny?

Odpowiedź:

Parę dni temu napisalismy tak:
W sprawie pytania o sąd ostateczny u polskokatolików...
Nie jesteśmy pewni czy Kościół polskokatolicki rzeczywiście tak uczy, jak przedstawiono w pytaniu. Nie udało na się bowiem tego jeszcze potwierdzić. Wiemy, że uczył tak ks. Hodur. Nie wiemy jednak na ile ta opinia jest przyjmowana w kościele polskokatolickim....
Sprawę staramy się wyjaśnić. Niestety, trochę to jeszcze potrwa... Odpowiedź prześlemy także na maila :)


Póki co odpowiedź od polskokatolików nie nadeszła. Wydaje nam sie jednak, że nie podzielają oni w tym wzgledzie opinii ks. Hodura. Brak i piekła i czyśćca czyni Bożą sprawiedliwość iluzją. W pewnej książce przeczytaliśmy, że ta opinia ks. Hodura związana była za zbytnim - jego zdaniem - przeakcentowaniem przez rzymskokatolickich kaznodziejów sprawy piekła... Coż powiedzieć...


redakcja

Dziś odpowiedź nadeszła. Publikujemy ją poniżej...

Kościoł Polskokatolicki należy do Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej, przyjmujacych wspolna teologie starokatolicka, uzgodniona w dialogu teologicznym (1975-1987) z Kosciolem prawoslawnym; zgodnie z ta teologia:
Po smierci nastapi sad (por. 2 Kor 6,2; Ga 6,10; Bazyli Wielki, Moral., 1,2.5: MPG 31, 700 n., 704). Bog bedzie sadzil nasze postepowanie (por. 2 Kor 5,10; 11,15; Rz 2, 5-11). "W oczekiwaniu na sad dusze poboznych pozostawac beda w pewnym lepszym miejscu, a dusze niesprawiedliwych i zlych w jakims gorszym" (Justyn, Dial., 5,3: MPG 6,488). Wierzymy, ze swieci (ktorym oddajemy czesc) przebywaja w poblizu Boga, raduja sie, i oczekuja pelni radosci podczas powszechnego zmartwychwstania w dniu ostatecznym. "Wierzymy, ze modlitwa przynosi najwieksze korzysci tym, za ktorych jest zanoszona" (Cyryl Aleksandryjski).
Caly boski plan zbawienia znajduje swe dopelnienie w przyjsciu Pana. Wyznanie nicejsko-konstantynopolitanskie stwierdza, ze Chrystus "ponownie przyjdzie w chwale sadzic zywych i umarlych". Po sadzie beda sie oni albo cieszyc w szczesliwosci, albo cierpiec wieczna kare. Wieczna szczesliwosc sprawiedliwych i wieczna kara niesprawiedliwych jest nauka Pisma Swietego i Ojcow Kosciola (wiecej na ten teamt: Urs Kury, Kosciol starokatolicki. Historia, nauka, dazenia, Warszawa 1996).
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg