Jakub 16.09.2013 10:50
1. Czy "Pan, Bóg duchów proroków" z Ap 22, 6, to Jezus? Właściwie proszę o potwierdzenie, bo w. 16 wydaje mi się nie pozostawiać wątpliwości. Interesuje mnie to pod kątem zmiany treści jakie nastąpiły w Przekładzie Nowego Świata poprzez zamianę w nieuprawnionych miejscach słowa Kyrios na imię Jehowa (podobnie jest w Rz 10, 9.13). Zadziwia mnie taka postawa szczególnie, że kilka wersetów dalej jest wyraźnie stwierdzone co Bóg sądzi o takich zniekształceniach (Ap 22, 18n).
2. Czy to, że na górze przemienienia z Panem Jezusem rozmawiali Mojżesz i Eliasz potwierdza wierzenia Żydów w to, że zostali oni wniebowzięci?
3. Nie jestem w stanie zrozumieć losu potępionych na Sądzie Ostatecznym, mam na myśli "drugą śmierć" (Ap 21, 8). Czy cierpienie ludzi potępionych zmieni po prostu formę z duchowej na cielesno-duchową?
4. Na czym może polegać cierpienie w piekle? Czy na zupełnym odcięciu się od Boga, który jest źródłem wszelkiego dobra, a więc też wszelkiej radości w stopniu, z którego za tego życia chyba nie zdajemy sobie sprawy? Na egzystencji w zupełnej samotności? Czy też na stałym przebywaniu w towarzystwie szatana, które jest oględnie mówiąc niezbyt atrakcyjne?
Bóg zapłać za odpowiedź. Wiele razy już bardzo mi Pan pomógł.
1. Wydaje się, że raczej nie da się rozstrzygnąć którą z osób Trójcy Anioł ukazujący się Janowi miał tu na myśli.
2. Szczerze mówiąc niekoniecznie. Wedle tradycji biblijnej Eliasz został wzięty do nieba, ale Mojżesz zwyczajnie umarł w Moabie (Pwt 34,5). Świadczy to raczej tylko ( i aż o tym) ze obie te postaci Starego Testamentu żyją nadal i pełnią u boku Boga jakąś ważna rolę...
3-4.. W katechizmie Kościoła katolickiego, w którym znajdujemy wykładnię nauczania Kościoła, tak to ujęto (1035):
Nauczanie Kościoła stwierdza istnienie piekła i jego wieczność. Dusze tych, którzy umierają w stanie grzechu śmiertelnego, bezpośrednio po śmierci idą do piekła, gdzie cierpią męki, "ogień wieczny". Zasadnicza kara piekła polega na wiecznym oddzieleniu od Boga; wyłącznie w Bogu człowiek może mieć życie i szczęście, dla których został stworzony i których pragnie.
J.