17.09.2004 10:11

Jak rozumieć 1.Kor 15,24? Chrystus przekaze królowanie Bogu i Ojcu - a więc On nie będzie królował? I jeszcze jedno pytanie: CZy w Trójcy Przenajświętszej istnieje jakaś "hierarchia"? Wiem że to nie miałoby większego znaczenia bo w rejlacji miłości nie ma znaczenia kto jest komu poddany, ale tyle fragmentów Pisma sugeruje mi że Jezus jest poddany Ojcu, że pełni Jego wolę, że to Bóg Ojciec ma królować, żę nie mogę oprzeć sięwrażeniu że On jest w pewnien sposób większy, żę to On jakby dominuje - wyznajemy nawet że Chrystus i Duch Św. pochodzą od Boga Ojca. Nie chcę kłócić sę moimi poglądami z nauką Kościoła, dlatego pytam, czy moje wyobrażenoie Trójcy jest z nią zgodne? Czy to jest relacja trzech bezgranicznie kochających się Osób, w któej jednak istnieje poddanie i hierarchia, które jednak nie są dla nikogo krzywdzące, bo w relacji miłości nie ma mowy o krzywdzie. CZy to jest spojrzenie chrześcijańskie? Jeśli nie to bardzo proszę o wyjaśnienie czemu jest mowa o poddaniu, choćby w przytoczonym na początku fragnmencie.

Odpowiedź:

Odpowiadający nie widzi w Twoich poglądach nic niechrześcijańskiego. Jeśli chcesz zobaczyć co na temat Trójcy Świętej uczy Kościł, to zajrzyj do Katechizmu Kościoła Katolickiego. Szczególnie pouczające są punkty 253-255.

253 Trójca jest jednością. Nie wyznajemy trzech bogów, ale jednego Boga w trzech Osobach: "Trójcę współistotną". Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: "Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury". "Każda z trzech Osób jest tą rzeczywistością, to znaczy substancją, istotą lub naturą Bożą".

254 Osoby Boskie rzeczywiście różnią się między sobą. "Bóg jest jedyny, ale nie jakby samotny" (quasi solitarius). "Ojciec", "Syn", "Duch Święty" nie są tylko imionami oznaczającymi sposoby istnienia Boskiego Bytu, ponieważ te Osoby rzeczywiście różnią się między sobą: "Ojciec nie jest tym samym, kim jest Syn, Syn tym samym, kim Ojciec, ani Duch Święty tym samym, kim Ojciec czy Syn" . Różnią się między sobą relacjami pochodzenia: "Ojciec jest Tym, który rodzi; Syn Tym, który jest rodzony; Duch Święty Tym, który pochodzi". Jedność Boska jest trynitarna.

255 Osoby Boskie pozostają we wzajemnych relacjach. Rzeczywiste rozróżnienie Osób Boskich - ponieważ nie dzieli jedności Bożej - polega jedynie na relacjach, w jakich pozostaje jedna z nich w stosunku do innych: "W relacyjnych imionach Osób Boskich Ojciec jest odniesiony do Syna, Syn do Ojca, Duch Święty do Ojca i Syna; gdy mówimy o tych trzech Osobach, rozważając relacje, wierzymy jednak w jedną naturę, czyli substancję" . Rzeczywiście, "wszystko jest (w Nich) jednym, gdzie nie zachodzi przeciwstawność relacji". Z powodu tej jedności Ojciec jest cały w Synu, cały w Duchu Świętym; Syn jest cały w Ojcu, cały w Duchu Świętym; Duch Święty jest cały w Ojcu, cały w Synu".

Więcej znajdziesz TUTAJ

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg