28.05.2004 10:15
Kościół i każdy chrześcijanin z osobna uznaje w Maryi swoją Matkę. Ale skąd wiadomo, że Chrystus powierzając Maryi Jana (J 19,25-27) miał też na myśli wszystkich innych ludzi? Przecież Pismo św wyraźnie mówi że Jezus wskazał wtedy tylko na Jana.
Zagadnienie jest znacznie szersze niż tylko interpretacja sceny pod krzyżem. Ona sama nie miałaby większego znaczenia, gdyby nie pewne inne sprawy. Przede wszystkim trzeba wrócić uwagę, że Kościół już w czasach apostolskich widział w Jezusie Nowego Adama: jak przez owego pierwszego Adama na świecie pojawiło się zło, tak przez Nowego Adama - Jezusa Chrystusa - w świecie rozlała się Boża łaska. Analogicznie w Maryi widział Nową Ewę. Pierwsza Ewa, będąc matką wszystkich żyjących, przekazała też ludziom swój udział w grzechu. Maryja, rodząc Zbawiciela, dała światu zbawienie i łaskę; jest niejako Matką ludzkości w porządku łaski. Jeśli dodać do tego, że jest Matką Głowy Kościoła (Chrystusa) oraz że jej przykład wychowuje nas do pusłuszeństwa w wierze, to chyba powody nazywania Maryi Matką Kościoła i każdego z nas są aż nadto widoczne...
W tej kwestii warto zapoznać się także z encyklika Jana Pawłą II Redemtoris Mater. Kliknij
TUTAJ J.