Leon 31.01.2004 23:48

Na kanwie zakończonego ostatnio tygodnia modlitw o jedność chrześcijan trzy kwestie: papiestwo, Duch Św., przyjmowanie Ciała Chrystusa.
1. Czy zachonie pojmowanie papiestwa opiera się głównie o interpretację słów : 'Ty jesteś Piotr - Opoka, i na tej Opoce zbuduję mój Kościół..."? Prawosławie ową opokę rozumie jako wiarę, która jako jedyna jest fundamentem Kościoła. W jaki sposób wysnuto z powyższych słów nakaz o przekazywaniu Piotrowego powołania następcom? I jak wpisuje się tutaj idea nieomylności? Czy są jeszcze inne fundamenty papiestwa w Ewangelii?
2. Na jednym z pierwszych soborów jeszcze niepodzielonego chrześcijaństwa Duch Św. był Trzecią Osobą Trójcy, pochodzącą od Ojca PRZEZ Syna (o ile dobrze się orientuję) Kiedy i dlaczego zostało to zmienione w filioque (podczas którego soboru?)
3. Dlaczego w katolicyzmie przyjmuje się Komunię Św. pod jedną postacią?

Próbuję wzrastać w katolicyzmie, ale jednocześnie niektóre zagadnienia nie dają mi spokoju. Jeśli to możliwe, proszę o podanie źródeł odpowiedzi.

Odpowiedź:

1. Przywołany tekst stanowi chyba najważniejsze biblijne źródło jeśli chodzi o prymat biskupa Rzymu. Trudno właściwie interpretować go w sposób zupełnie pomijający wyjątkową rolę Piotra. Nie znaczy to jednak, że forma owego prymatu musi koniecznie być taka a nie inna. Do refleksji nad tym zagadnieniem wezwał Jan Paweł II w encyklice „Ut unum sint”...
Każdy biskup Rzymu jest następcą św. Piotra. I nie chodzi tu o jakąś literacką egzegezę tekstu, ale o żywą świadomość tego faktu w Kościele. Bywało, że w sprawach spornych odwoływano się do biskupa Rzymu, gdy żył jeszcze św. Jan...
Idea nieomylności papieża raczej nie bierze się z interpretacji tego tekstu, ale ze świadomości nieomylności Kościoła. W Kościele jest Chrystus („Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata – ostatnie zdanie Ewangelii Mateusza) i Duch Święty, który doprowadza Kościół do całej prawdy (J 14, 15–17; J 16, 13). Nie może więc w ważnych sprawach błądzić. Dogmat o nieomylności papieża jest tylko częścią prawdy o nieomylności Kościoła...
Więcej na ten temat znajdziesz pod adresami:
http://www.katechizm.diecezja.elk.pl/ (Katechizm Kościoła Katolickiego: zobacz 880 – 892)
http://www.pijarzy.pl/historia-kosciola/?plik=11-prymat.htm
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/
prymat_nastepcy_piotra.html

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TE/prymat1.html
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TE/prymat.html 
http://www.mateusz.pl/ksiazki/js-sd/Js-sd_47.htm
http://www.mateusz.pl/ksiazki/js-sd/Js-sd_45.htm
http://www.nonpossumus.pl/biblioteka/jacek_salij/praca_nad_wiara/40.php

2. Na żadnym soborze nie stwierdzono, że Duch pochodzi od Ojca przez Syna. Po prostu nie było tych dwu ostatnich słów: „przez Syna”. Było tylko: „który od Ojca pochodzi”. „Przez Syna” stanowiło już teologiczną interpretację...
Zdaniem piszącego te słowa problem nie wart jest wywoływanego nieraz wokół sprawy szumu. Jak to stwierdzają poważni teologowie, między dwoma formułami nie ma właściwie istotnej różnicy...
Zobacz pod adresami:
http://www.opoka.org.pl/zycie_kosciola/forum/porozmawiajmy/forumreko.php?action=show&id;=1075286562
http://www.opoka.org.pl/slownik/ltk/filioque.html

3. Zagadnienie komunii pod dwiema (jedną) postaciami dość obszernie omówił w swoim artykule o. Jacek Salij. Kliknij TUTAJ \

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg