Ivka
26.07.2009 12:48
Szczęść Boże!
Moje pytanie brzmi, czy jeśli myślę sobie- marzę, o tym by wyjść za mąż za grekokatolika, który następnie zostałby kapłanem w tym obrządku, bo wydaje mi się, że wtedy bardziej by mnie szanował i lepiej by nam się żyło itd, bo jestem osobą wierzącą i sprawy wiary są dla mnie ważne, jest grzechem? Czy dążenie do tego, np. poprzez poznawanie grekokatolików jest czymś złym? Czy katoliczka łacińska może być żoną przyszłego grekokatolickiego księdza?
I jeszcze jedno pytanie- w jednej z odpowiedzi Odpowiadający napisał, że można chodzić nawet co niedzielę na liturgię greckokatolicką. Rodzi mi się pytanie, czy w takim razie można, będąc katolikiem łacińskim obchodzić święta według kalendarza juliańskiego i np. nie iść do kościoła wtedy gdy łacinnicy obchodzą Boże Narodzenie, tylko wtedy gdy grekokatolicy? Jaki kalendarz jak chodzi o dni świąteczne nas wtedy obowiązuje, gdy oficjalnie nie zmieniliśmy obrządku?
Odpowiedź:
Możesz marzyć o wyjściu za grekokatolika, który zostanie księdzem. Jesteśmy z grekokatolikami w pełnej jedności...
Katolika łacińskiego obowiązuje jego kalendarz. Jednak będąc żoną grekokatolika możesz przejść do tego obrządku. Umożliwia to prawo. W KPK dla łacinników czytamy (kanon 112:
§ 1. Po przyjęciu chrztu, do Kościoła innego samodzielnego obrządku zostają włączeni:
1° ci, którzy otrzymali zezwolenie Stolicy Apostolskiej;
2° małżonek, który zawierając małżeństwo lub w czasie jego trwania oświadczy, że pragnie przejść do Kościoła innego samodzielnego obrządku swego małżonka; po rozwiązaniu jednak małżeństwa może w sposób nieskrępowany powrócić do Kościoła łacińskiego;
3° dzieci tych, o których w nn. 1 i 2, przed ukończeniem czternastego roku życia, a w małżeństwie mieszanym dzieci strony katolickiej, która zgodnie z przepisami prawa przeszła do Kościoła innego obrządku; po osiągnięciu wskazanego wieku mogą powrócić do Kościoła łacińskiego.
W Kodeksie kanonów Kościołów wschodnich czytamy zaś (kanon 33):
Kobieta ma prawo przejść do Kościoła sui iuris męża w momencie zawierania małżeństwa lub podczas jego trwania; po rozwiązaniu zaś małżeństwa w sposób wolny może powrócić do poprzedniego Kościoła sui iuris.
J.