czytelnik 01.07.2005 17:13
Czytam Dobrą Nowinę i znajduję tam min. takie sformułowania. Mt 18 7 Biada światu z powodu zgorszeń! Muszą wprawdzie przyjść zgorszenia, lecz biada człowiekowi, przez którego dokonuje się zgorszenie. Jest to zrozumiałe, ze autor natchniony przeklina świat i ludzi którzy gorszą innych. Inne przekleństwa są w 23 13 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed ludźmi… Albo Łk 6 Błogosławieństwa 20 … Błogosławieni jesteście wy, ubodzy, albowiem do was należy królestwo Boże… i Przekleństwa 24 Natomiast biada wam, bogaczom, bo odebraliście już pociechę waszą...To też można zrozumieć. Zupełnie nie rozumiem natomiast 24 19 Biada zaś brzemiennym i karmiącym w owe dni! (podobnie Mk 13 17 Łk 21 23) Dlaczego Jezus, który wybaczył nawet cudzołożnicy, przeklina kobiety w stanie, jak to dzisiaj mówimy błogosławionym i karmiące. Przecież, jakby wziąć to dosłownie, jest to nakłanianie do aborcji, do porzucania niemowląt lub skazywania ich na głód. (skądinąd wiadomo, że to praktyka powszechna w tamtych czasach w środowiskach kobiet uprawiających tak zwany najstarszy zawód). Czy chodzi tu o przeciwstawienie, że w ST pogardzane były kobiety bezpłodne? Jak rozumieć ten tekst, albo jak odpowiadający go rozumie, dlaczego Jezus nie powiedział np. Biada cudzołożnicom, gwałcicielom, lecz biada kobietom brzemiennym, co to właściwie mało na celu i w jakim stopniu to dotyczy nas współczesnych?