POSZUKUJĄCY PRAWDY 08.03.2004 20:56

"Taka a nie inna formuła Konsekracji, jaka jest w Mszale Trydenckm, jest poświadczona jako niewymienialna już przez Papieża Innocentego III (1198-1216), św. Tomasz z Akwinu uzasadnił ją w specjalnym artykule, a Sobór Flornecki (1437) explicite ją potwierdził. Ta właśnie formuła, której dosłowne i dokładne wypowiedzenie decydowało o ważności Konsekracji, została w nowej liturgii zmieniona." - Te słowa pochodzą z referatu pt."Atrakcyjność Mszy trydenckiej", wygłoszonego przez J.Em. Alfonsa Marię Kardynała Sticklera, mianowanego przez obecnego papieża kardynałem i prefektem biblioteki watykańskiej, obecnie na emeryturze. MOJE PYTANIE: CZY JEST KTOŚ W STANIE POTWIERDZIĆ LUB ZAPRZECZYĆ ZACYTOWANYM SŁOWOM KARD. STICKLERA (PROSZĘ O NAPRAWDE KONKRETNE I RZECZOWE ARGUMENTY), SZCZEGÓLNIE USTOSUNKOWANIE SIĘ DO POWOŁANYCH ŹRÓDEŁ, TJ. PAPIEŻ INNOCENTY III, ŚW. TOMASZ Z AKWINU OP ORAZ SOBÓR FLORENCKI. CZY RZECZYWIŚCIE FORMUŁA KONSEKRACJI Z RYTU TRYDENCKIEGO BYŁA NIEWYMIENIALNA I CZY TA NIEWYMIENIALNOŚĆ MA RANGĘ WYPOWIEDZI NIEOMYLNEJ

Odpowiedź:

Odpowiedź na Twoje pytanie jest znacznie prostsza niżby się wydawało. I wcale nie wymaga czytania wszystkich dokumentów Innocentego III, Soboru Florenckiego czy dzieł Tomasza z Akwinu.
Przede wszystkim zwróćmy uwagę, że w Ewangeliach mamy trzy przekazy na temat ustanowienia Eucharystii. Przytoczmy wszystkie:

Mt 26, 26-28
A gdy oni jedli, Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje. Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów.

Mk 14, 22-24
A gdy jedli, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał i dał im mówiąc: Bierzcie, to jest Ciało moje. Potem wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie dał im, i pili z niego wszyscy. I rzekł do nich: To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana.

Łk 22,19-20
Następnie wziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie połamał go i podał mówiąc: To jest Ciało moje, które za was będzie wydane: to czyńcie na moją pamiątkę!. Tak samo i kielich po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana.

Łatwo dostrzec, że sens wszystkich tych tekstów jest ten sam. Różnią się natomiast drobnymi szczegółami.

Teraz pokażmy formułę z Mszy. Najpierw Trydenckiej.

(...) Który w przedzień Swej Męki wziął chleb w święte i czczigodne ręce Swoje, a wzniósłszy oczy ku niebu do Ciebie, Boga, Ojca Swego wszechmogącego, Tobie czyniąc dzięki, poblogosławił, połamał i rozdał uczniom Swoim, mówiąc: Bierzcie i pożywajcie z niego wszyscy: TO JEST BOWIEM CIAŁO MOJE.
Podobnież, gdy było po wieczerzy, ujmując i ten przesławny Kielich w święte i czcigodne ręce Swoje, również dzięki Tobie czyniąc, poblogosławił i podał uczniom Swoim, mówiąc: Bierzcie i pijcie z niego wszyscy: TO JEST BOWIEM KIELICH KRWI MOJEJ, NOWEGO I WIECZNEGO PRZYMIERZA: TAJEMNICA WIARY: KTÓRY ZA WAS I ZA WIELU WYLANY BĘDZIE NA ODPUSZCZENIE GRZECHÓW.
To ile razy czynić będziecie, na moją czyńcie pamiątkę

Teraz przytoczmy odpowiednie fragmenty I, II I IV modlitwy Eucharystycznej z nowego mszału:

On to w dzień przed męką wziął chleb w swoje święte i czcigodne ręce, podniósł oczy ku niebu, * do Ciebie, Boga, swojego Ojca wszechmogącego, * i dzięki Tobie składając, błogosławił, * łamał i rozdawał swoim uczniom, mówiąc:
BIERZCIE I JEDZCIE Z TEGO WSZYSCY:
TO JEST BOWIEM CIAŁO MOJE,
KTÓRE ZA WAS BĘDZIE WYDANE.
Podobnie po wieczerzy wziął ten przesławny kielich * w swoje święte i czcigodne ręce, * ponownie dzięki Tobie składając, błogosławił, * i podał swoim uczniom mówiąc:
BIERZCIE I PIJCIE Z NIEGO WSZYSCY:
TO JEST BOWIEM KIELICH KRWI MOJEJ
NOWEGO I WIECZNEGO PRZYMIERZA
KTÓRA ZA WAS I ZA WIELU BĘDZIE WYLANA
NA ODPUSZCZENIE GRZECHÓW.
TO CZYŃCIE NA MOJĄ PAMIĄTKĘ.

Druga modlitwa:

On to, gdy dobrowolnie wydał się na mękę, wziął chleb i dzięki Tobie składając, łamał i rozdawał swoim uczniom, mówiąc:

BIERZCIE I JEDZCIE Z TEGO WSZYSCY:
TO JEST BOWIEM CIAŁO MOJE,
KTÓRE ZA WAS BĘDZIE WYDANE.

Podobnie po wieczerzy wziął kielich i ponownie dzięki Tobie składając, podał swoim uczniom, mówiąc:

BIERZCIE I PIJCIE Z NIEGO WSZYSCY:
TO JEST BOWIEM KIELICH KRWI MOJEJ
NOWEGO I WIECZNEGO PRZYMIERZA,
KTÓRA ZA WAS I ZA WIELU BĘDZIE WYLANA
NA ODPUSZCZENIE GRZECHÓW.
TO CZYŃCIE NA MOJĄ PAMIĄTKĘ.

I czwarta

Kiedy nadeszła godzina, * aby Jezus został uwielbiony przez Ciebie, Ojcze święty, * umiłowawszy swoich, którzy byli na świecie, * do końca ich umiłował, * i gdy spożywali wieczerzę,wziął chleb, błogosławił, * łamał i rozdawał swoim uczniom, mówiąc:

Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy:
To jest bowiem Ciało moje,
które za was będzie wydane.

Podobnie: wziął kielich napełniony winem, * dzięki składał i podał swoim uczniom, mówiąc:

Bierzcie i pijcie z niego wszyscy: To jest bowiem kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów.
To czyńcie na moją pamiątkę.


Porównując teksty biblijne i liturgiczne widać wyraźnie, że ich sens jest taki sam. O co więc krytykom reformy liturgii chodzi? O to że po słowach „To jest Ciało moje” dodaje się dziś: „które za was będzie wydane”? Ale przecież tak jest w Ewangelii Łukasza! Czy chodzi może o pominięcie figury stylistycznej „kielich wylany” i zastąpienie jej zwrotem „krew wylana” ? Ale przecież każdy, kto choć trochę zna się na środkach stylistyczny wie, że sens tych słów jest identyczny! A może o to, że nie ma dziś w słowach przeistoczenia zwrotu „tajemnica wiary”, który przecież nie występuje w biblijnych słowach ustanowienia? Stawianie poważnych zarzutów, że zmieniono tu jakąś niewymienialną formułę jest absurdalne...

Po drugie trzeba zauważyć, że ryt łaciński nie jest jedynym sposobem sprawowania Eucharystii na zachodzie. Do dziś używany jest jeszcze ryt ambrozjański czy mozarabski. Co więcej, Kościół grekokatolikom pozwolił na stosowanie własnej liturgii. I to tej samej, którą po dziś dzień stosuje się w Kościele prawosławnym. A przecież absurdem byłoby twierdzić, że sprawują oni Eucharystię nieważnie. Przecież ich tradycja jest równie dawna i szlachetna jak rzymska... Jej tekst możesz znaleźć TUTAJ (Do tekstów pozostałych liturgii odpowiadający nie dotarł)
Kościół jest nieomylny tylko w sprawach wiary i moralności. Używanie w Kościele wielu liturgii wskazuje, że z takiej czy innej formuły przeistoczenia nikt w Kościele katolickim nie robił nigdy jakiegoś dogmatu. Ważne jest, że wspomina się to, co w Wieczerniku powiedział Pan Jezus, że przytacza się Jego słowa. I ważne, że robi się to zgodnie z tym, co zamieszczono w zatwierdzonych przez Kościół księgach liturgicznych...

Po trzecie należy powiedzieć jeszcze raz (bo odpowiadający niedawno to zrobił) o jeszcze jednej rzeczy. Skoro ktoś wierzy w nieomylność Kościoła i papieża (a przecież tych zarzutów nie postawił zreformowanej liturgii żaden brat z Kościoła nie będącego w pełnej jedności z Rzymem), to powinien do tego podchodzić konsekwentnie, a nie wybierać prawdy dla siebie wygodne i niewygodne. Skoro nowy ryt Mszy został zatwierdzony przez Pawła VI, to dlaczego jest on przez niektórych traktowany jakby tego papieża nieomylność nie dotyczyła? Chyba, że ktoś, kto rzekomo broni tradycji Kościoła katolickiego, nie uznaje ważnie wybranego papieża...

I już ostatnia sprawa: przytoczone w pytaniu argumenty pochodziły ze strony, której twórcy podobno uznają papieża. Dlaczego więc podobnymi pomysłami sugerują, że jest on heretykiem?

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg