WĄTPIĄCY W MIŁOSIERDZIE 731 14.03.2009 20:08

Czy nasz Bóg jest miłosierny? Niejednkrotnie słyszałem to na ambonie ale czy czyny wymienione poniżej świadczą o miłosierdziu Boga ??? Bóg miłosierny tak nie powinien postępować

Księga Ozeasza 14. 1
"1 Samaria odpokutuje
za bunt przeciw Bogu swojemu:
poginą od miecza, dzieci ich będą zmiażdżone,
a niewiasty ciężarne rozprute."

Księga Liczb 31. 7
7 "Według rozkazu, jaki otrzymał Mojżesz od Pana, wyruszyli przeciw Madianitom i pozabijali wszystkich mężczyzn.

Księga Liczb 31. 17
17 Zabijecie więc spośród dzieci wszystkich chłopców, a spośród kobiet te, które już obcowały z mężczyzną. 18 Jedynie
wszystkie dziewczęta, które jeszcze nie obcowały z mężczyzną, zostawicie dla siebie przy życiu."

1 Księga Samuela 15.2
"2 Tak mówi Pan Zastępów: Ukarzę Amaleka za to, co uczynił Izraelitom, jak stanął przeciw nim na drodze, gdy szli z Egiptu. 3 Dlatego teraz idź, pobijesz Amaleka i obłożysz klątwą wszystko, co jest jego własnością;nie lituj się nad nim, lecz zabijaj tak mężczyzn, jak i kobiety, młodzież i dzieci, woły i owce,wielbłądy i osły."

Słowa "Nie lituj się nad nim'' dogłębnie świadczy (tak jak mniemam)o miłosierdziu Boga...

Odpowiedź:

Pierwszą odpowiedzią na przytoczone teksty powinna być przede wszystkim refleksja nad rozumieniem Bożego miłosierdzia. Dość często zdarza się, że jest ono opacznie rozumiane. Na przykład jako pobłażanie dla grzechu czy danie człowiekowi wszystkiego, co ten sobie wymarzy. A tak nie jest. Bóg będąc bogaty w miłosierdzie jest jednocześnie tym, który stawia człowiekowi wymagania. No i ciągle jest też sprawiedliwym sędzią.

Przytoczone przez Ciebie teksty pochodzą ze Starego Testamentu. Daleki jestem od twierdzenia, ze obraz Boga w Starym i Nowym Testamencie są zasadniczo różne. Na pewno jednak kontekst Starego i Nowego Testamentu jest inny. W Starym Bóg występuje jako Bóg pewnego plemienia, pewnego narodu. Niejako musi on dopiero udowadniać, że nie jest Bogiem malowanym, że nie jest jak bożki, które mają oczy a nie widza, mają uszy a nie słyszą. Stąd ów radykalizm, w realiach tamtej epoki nie będący zresztą czymś nadzwyczajnym. W Nowym Testamencie Bóg przestaje być Bogiem jedynie Izraela, ale staje się Bogiem wszystkich narodów, Bogiem wszystkich, którzy wierzą w Jego Syna, Jezusa Chrystusa.

Zaznaczmy: nie Stary, ale Nowy Testament przynosi pełnię objawienia o Bogu; to w Jezusie objawianie się Boga człowiekowi osiągnęło swój szczyt. Stary Testament był tylko wychowawcą, podprowadzającym pod pełnię objawienia. Stąd też obraz Boga w Starym Testamencie nie jest pełny...

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg