katecheta Z 09.06.2007 17:05

Szczęść Boże

Zupełnie przypadkowo odkryłem waszą stronę i dział zajmujący się odpowiedziami na „trudne pytania”. Sporadycznie korzystam z Internetu i to tylko grzecznościowo. Ale teraz będę częściej zaglądał na tą stronę, a tak w ogóle - Dziękuję, że jesteście!
Obawiam się jednak, że będę waszym częstym gościem i być może będziecie mięli mnie czasami dość. Wynika to z faktu, że pracuję jako katecheta w jednym z Gimnazjów na Śląsku i spotykam się z mnóstwem pytań, na które często trudno jest mi odpowiedzieć. Chciałbym mocno zwrócić uwagę, że moje pytania nie są „atakiem”, ale szukam porady jakimi argumentami odpierać zarzuty uczniów. Wielokrotnie cytuję pytania zadane mi. Będę zawsze przedstawiał się jako – „KATECHETA Z.”
Jeśli jest to możliwe to bardzo proszę o odpowiedzi na następujący adres barbara-ruszkowska@awp.pl lub informacje jak znaleźć odpowiedzi na waszej stronie wśród setek różnych odpowiedzi (zaznaczam, że nie jestem fachowcem jeśli chodzi o obsługę Internetu)
A oto pierwszy zestaw pytań (i z góry przepraszam za dociekliwość, drobiazgowość i proszę o wyrozumiałość, ale z takimi pytaniami spotykam się niemal codziennie):
1. Przeglądając pytania i odpowiedzi nie znalazłem informacji, kto na nie odpowiada. Czy jest to ksiądz, etyk, filozof, znawca teologii moralnej, dogmatycznej itp. Proszę więc o informacje od kogo pochodzi odpowiedź czy jest to może „praca zbiorowa”. Jest to dla mnie dość ważne, oczywiście nie jestem aż tak ciekawy żeby pytać o konkretne nazwiska, bo zauważyłem, że taki jest zwyczaj na waszej stronie.
2. Czy jesteście w stanie poradzić mi jak uporać się z „głupim pytaniem”, które często jest stawiane tylko po to, aby zdenerwować nas katechetów. Może znacie sposób na „odbicie piłeczki” żeby „poszło w pięty” mądralińskim. A oto pytanie: „Czy Bóg może stworzyć taki kamień, którego nie mógłby podnieść”? Bo skoro jest Bogiem to wszystko może, a skoro jest Bogiem to jak może czegoś nie zrobić? Myślę, że czujecie podstęp.
Tak na marginesie udało mi się wymyślić odpowiedź na stwierdzenie „wierzący nie praktykujący” To tak jak „chorujący, ale nie leczący się”
3. Ostatnio zauważyłem, jakby zmianę nastawienia Kościoła wobec ludzi żyjących w związkach małżeńskich nie sakramentalnych. Między innymi na rekolekcjach parafialnych odbywały się nauki właśnie dla takich ludzi. Czy dalej Ci ludzie mają zakaz przyjmowania komunii? Czy nastąpiła ostatnio jakaś zmiana wobec tych osób i ich życia w Kościele? Czy jeżeli jedna ze stron jest ofiarą drugiej (np. mąż, który porzucił żonę, a ona niejako z konieczności wyszła za drugiego) jest traktowana tak samo jak każdy inny rozwodnik żyjący w związku cywilnym?
4. Sakrament małżeństwa z osobą nie będącą katolikiem udziela się poprzez dyspensę a warunkiem jest to, że strona niekatolicka nie będzie stwarzała przeszkód w wychowywaniu dziecka w tej wierze. Czy jednak ten sam przepis nie odnosi się do drugiej osoby tzn. czy np. ewangelik nie otrzymuje dyspensy od Kościoła ewangelickiego gdzie zobowiązuje się Go do wychowania dziecka w wierze ewangelickiej? Jeśli tak to jak to wszystko ze sobą pogodzić, szczególnie wtedy, gdy małżeństwo ma tylko jedno dziecko?
5. Czy za podstawę do unieważnienia małżeństwa jest fakt, że jedna ze stron utajniła to, że posiada nieślubne dziecko i wyszło to na jaw po zawartym ślubie?
6. Jak to dokładnie jest z przeszkodą małżeńską wobec kuzynów? Jak oblicza się stopnie pokrewieństwa wobec kuzynów? Szczerze powiedziawszy zawsze mam z tym straszny problem i nigdy nie potrafię fachowo wytłumaczyć, wobec kogo przeszkoda istnieje a wobec kogo nie.
7. Czy istnieje dyspensa na udzielenie małżeństwa strony katolickiej z osobą niechrześcijańska np. z buddystą, hinduistą? Na jakich zasadach możliwe jest udzielenie małżeństwa.
8. Jestem ojcem adopcyjnym. Zastanawiam się, czy w jakikolwiek sposób w przyszłości będzie badane to, czy przypadkiem wybranek nie będzie rodzonym bratem mojej córki. Praktycznie jest to mało realne, ale teoretycznie jest to możliwe. Czy istnieje jakaś procedura w takich przypadkach?
9. Jak to jest z uczestniczeniem w nabożeństwach w innych Kościołach np. prawosławnym, ewangelickim (np. podczas pobytu za granicą) przez katolików? Wolno przyjmować komunię? Kiedy w jakich okolicznościach. Jak to wszystko zrozumieć i pogodzić np. z Taize gdzie miałem możliwość przebywać i uczestniczyć we mszy wraz z protestantami?
10. Nie tak dawno usłyszałem, że jeden z księży gdzieś w Polsce popełnił jakieś przestępstwo, za które grozi mu kara sprowadzenia do stanu świeckiego. Czy oznacza to, że sakrament kapłaństwa zostanie jakby anulowany i możliwe będzie zawarcie małżeństwa? Czy jest jakakolwiek sytuacja umożliwiająca zawarcie małżeństwa sakramentalnego przez byłego księdza?

11. Szukałem kiedyś informacji na temat postu i na jakiejś stronie pisanej w stylu jakby staropolskim napisane było, że przy poście jakościowym zabronione jest spożywanie rosołu. O ile mi wiadomo to niemal każda zupa gotowana jest na wywarze z kości i jest spożywana w czasie postu piątkowego. Rozumując skład rosołu to każda zupa powinna być zakazana w piątek. Jak to, więc w końcu jest? Czy post ilościowy istnieje sam w sobie czy występuje tylko w poście ścisłym? Nie potrafię także uczniom wyjaśnić, dlaczego wolno spożywać w Piątki ryby wszak to też rodzaj mięsa. Jeden z księży wyjaśnił mi, że wynikało to kiedyś z połączenia z jałmużną. Kupując tańsze ryby zaoszczędzano pieniądze i przekazywano je biednym. Czy tak to należy rozumieć?

12. Jak ustala się datę Wielkanocy w sytuacji, gdy wiosenna pełnia księżyca wypada w niedzielę? Czy ta Niedziela jest Wielkanocną czy dopiero następna?
13. Jak moralnie ocenić aktorów występujących w rozbieranych scenach (nie chodzi o sceny porno)? Jest jakaś granica, wytyczne, że pokazanie tyle jest jeszcze dopuszczalne a już tyle nie?
14. Kiedyś w jednym z wywiadów telewizyjnych jeden z księży wypowiedział się następująco: „Używanie wulgaryzmów, przekleństw nie jest grzechem dopóty nie wypowiemy go do konkretnej osoby”. Niestety podłapali to moi uczniowie. Próbuję argumentować to tak, że bycie niekulturalnym jest grzechem a niekulturalny to ten, kto przeklina, używa wulgaryzmów. Podpowiedzcie mi jakich jeszcze użyć argumentów aby wulgaryzmy nie były traktowane jako coś co nie jest złe. Uczniowie pytają też, dlaczego akurat wyraz na K... H... itp. jest uważany za wulgaryzm a na przykład kurka już nie?

15. Kto to jest infułat, który u nas udzielał bierzmowania?

16. Jestem wielkim przeciwnikiem eutanazji (na ten temat pisałem pracę magisterską) ale męczy mnie taki problem. Co należy zrobić w sytuacji przedstawionej np. w trylogii Sienkiewicza. Wbity na pal człowiek prosi o dobicie, lub też na wojnie człowiek śmiertelnie ranny, któremu w żaden sposób nie jesteśmy w stanie pomóc, kona w cierpieniach i prosi o dobicie. Czy też w „Liście Schindlera” lekarze tuż przed wejściem hitlerowców do sali chorych podają im truciznę. Kiedy żołnierze tam weszli zaczęli strzelać w łóżka tak długo, aż zauważyli że są to ludzie już martwi. W innym filmie była scena, gdy pilot rozbija się o ziemię a samolot staje w płomieniach. Ktoś próbuje Go wyciągnąć, ale pasy zablokowały się. Pilot zaczyna się palić. Jego przyjaciel łapie za jakiś drąg i uderza w głowę być może tylko pozbawia go przytomności być może już zabija. Ostatecznie pilot spala się wraz z samolotem. W tym kontekście jak ocenić zachowanie biblijnego króla Saula, który ranny prosi o dobicie. Słyszałem, że alpiniści idąc w góry nastawiają się, że jeżeli coś mi się stanie to kolega mi nie pomaga. On sam walczy o życie i przetrwanie co najwyżej pozostaje przy rannym aż umrze. Czy w tak drastycznych sytuacjach można kogoś dobić, uśmiercić, czy jest to jednak dalej eutanazja? Z drugiej strony patrzeć na przerażające konanie i nie robić nic? Jak „rozgryźć” ten problem? Podobny problem to samobójstwo np. palącego się człowieka który wyskakuje z okna czy np. podczas zamachu 11.09. ludzie wyskakiwali z okien z ogarniętego przez pożar wieżowca. Jak to, też ocenić, samobójstwo czy jednak nie?
17. Czym się różni ołtarz szafowy od nastawowego?
18. Uczniowie wielokrotnie mają problem z zaakceptowaniem słów biblii typu: Bóg postanowił zniszczyć, zabić, uśmiercić np. biblijny potop, Egipcjanie w morzu, zdobycie Jerycha, wojny itp.. Dlaczego dobry Bóg jest taki zły? Dlaczego Bóg na to pozwalał, wręcz nakazywał?
19. Po co w kościele używa się kadzidło?
20. Ksiądz, który zdradzi tajemnicę spowiedzi jest ekskomunikowany. Ale czy ma jakąś szansę na powrót do stanu kapłańskiego? Co na ten temat mówi prawo kanoniczne?
21. Czy są dowody biblijne na temat upadłego anioła czyli szatana? Skąd wiadomo, że stworzył Go Bóg a on się zbuntował, ile jest tych złych aniołów, chodzi mi o dowody biblijne. Czy jest to gdzieś opisane w sposób wyraźny czy bardziej na zasadzie domysłu?
22. Zstąpił do piekieł, do otchłani, ogłosił zbawienie zmarłym. Jak to było między śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa? Gdzie przebywał Jezus? Co do tego czasu działo się ze zmarłymi a więc i z takimi osobami jak Abraham, Mojżesz, prorocy wzięci wprost do nieba, czy byli już zbawionymi czy też nie. Czym była owa otchłań czy to jest to samo co czyściec? A czy piekło wtedy było tym samym czym jest dzisiaj? Co o tym mówi biblia? Jak rozumieć słowa ewangelii, że tuż po śmierci Jezusa miały miejsce różne zjawiska trzęsienie ziemi, pękaniu skał ciemność (słyszałem o zaćmieniu słońca) ale przede wszystkim słowa o tym, że umarli zaczęli stawać z grobów?
23. Jak będzie wyglądać życie w niebie, czy będziemy istotami mającymi ciała, jeśli tak to jakimi, czy dalej kobieta będzie kobietą?
24. Ostatnio słyszałem, że w nauce kościoła istniał czwarty stan (otchłań) dla nienarodzonych dzieci, który został uznany za nieprawdziwy. Jak rozumieć to miejsce? Czy mam rozumieć, że do tej pory nauka Kościoła mówiła, że nienarodzone dzieci nie były zbawione, a były jakby w próżni?
25. Za dokonanie aborcji nakładana jest ekskomunika. Czy i na jakich warunkach jest ona znoszona?
26. Według nauki Kościoła zakupy w Niedzielę to grzech. Jak jednak ocenić wybudowanie obok hipermarketu, kaplicy w Katowicach? W zasadzie jest to argument uczniów, poprzez który trudno im nie przyznać racji. Jak pogodzić to wszystko również z handlem który odbywa się wokół np. Jasnej Góry i wszystkie te sklepy są jakby „kościelne”. (Veritas, księgarnie św. Jacka itp.)

Z góry dziękuję za odpowiedź i załączam pozdrowienia
Katecheta Z.

Odpowiedź:

2. To pytanie to tylko sprytna gra słów. Dotyka nieskończoności, która wymyka się ludzkiemu poznaniu, przyzwyczajonemu do rzeczy skończonych. Na przykład nijak nie możemy sobie wyobrazić prostej (też nie ma końców) albo tego, że nieskończoność +1 = nieskończoność + 56982761. Tak i tutaj: Bóg jest wszechmocny i nie przestaje nim być, gdy nie może tej wszechmocy ograniczyć...

3. W Kościele w kwestii oceny sytuacji moralnej ludzi żyjących po rozwodzie w nowych związkach nic się nie zmieniło. Ciągle taka sytuacja jest oceniana jako trwanie w cudzołóstwie. Komunię takie osoby mogą przyjmować, jeśli zgodzi sie na to spowiednik. A może się zgodzić, jeśli roztropnie obiecają, ze będą żyli jak rat z siostrą. A dokładniej:

a/ została naprawiona krzywda w stosunku do współmałżonka i małżeństwa sakramentalnego oraz dzieci zrodzonych w tym małżeństwie;

b/ istnieje moralna pewność, że powstrzymanie się obydwu stron od współżycia seksualnego zostanie zachowane;

c/ zostanie usunięta możliwość zgorszenia.

4. W małżeństwie mieszanym strona katolicka składa oświadczenie, "że uczyni wszystko, aby odsunąć od siebie niebezpieczeństwo utraty wiary" oraz składa szczere przyrzeczenie, że uczyni to, co w jej mocy, aby każde z dzieci zostało ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim.

Szerzej o małżeństwach mieszanych można przeczytać TUTAJ

5. Może to być powód do uznania małżeństwa za nieważne. Szerzej na ten temat można przeczytać TUTAJ , punkt 2.4.2....

6. Proszę zobaczyć TUTAJ, punk 9.

7. Proszę zajrzeć TUTAJ

8. W protokole przedślubnym nie ma takiego pytania. Można to sprawdzić TUTAJ

9. Kościół katolicki nie dopuszcza interkomunii. Pozwala swoim wiernym przyjmować sakramenty w tych Kościołach, w których sa one ważne, jedynie gdy istnieje ważny ku temu powód i to tylko wtedy, gdy nie zachodzi niebezpieczeństwo indyferentyzmu. Podobnie inaczej wierzącym pozwala przyjąć sakramenty w Kościele katolickim tylko gdy o to proszą i gdy wyznają katolicką wiarę odnośnie do tych sakramentów...

Więcej można znaleźć TUTAJ

10. Wydalenie ze stanu duchownego jest karą. Przewiduje ją Kodeks prawa kanonicznego kanon 1336 Kan. 1336 § 1 5°. Kanon 291 tegoż kodeksu stanowi:

Oprócz wypadków, o których w kan. 290, n. 1, (chodzi o wyrok sadowy lub dekret administracyjny, stwierdzający nieważność święceń) utrata stanu duchownego nie niesie z sobą dyspensy od obowiązku celibatu, która udzielana jest tylko przez Biskupa Rzymskiego.

Wydalenie ze stanu duchownego nie powoduje jednak nieważności samych świeceń (o czym z kolei jest mowa w kanonie 290), a jedynie powoduje, że (kanon 292):

Duchowny, który utracił stan duchowny zgodnie z przepisami prawa, traci z nim uprawnienia właściwe stanowi duchownemu, jak również nie podlega żadnym obowiązkom stanu duchownego, z zachowaniem przepisu kan. 291, ma zakaz wykonywania władzy święceń, z zachowaniem przepisu kan. 976, tym samym zostaje pozbawiony wszystkich urzędów, zadań i wszelkiej władzy delegowanej.

11. W piątki nie je się mięsa. Rosół mięsem nie jest. Tyle że naprawdę istnieje wiele sposobów na gotowanie zupy. niekoniecznie trzeba na mięsie.

Odpowiadający nie orientuje się, jakie były ceny ryb i mięsa w czasach, gdy wprowadzano rozróżnienie między mięsem innych zwierząt a rybami. Zapewne jednak uczyniono tak właśnie dlatego, że ryby uważano za mniej smaczne. Pod czym odpowiadający podpisuje się obiema rękami.

12. Zobacz TUTAJ i TUTAJ

13. Odpowiadający nie bardzo rozumie, jak można umieć rozróżniać między pornografią a scenami rozbieranymi, a jednocześnie nie umieć odpowiedzieć na pytanie, co jest w graniu w filmach dozwolone a co nie. Granią powinno być poczucie przyzwoitości. Wyczucie po co się daną scenę pokazuje.

W starszych filmach pokazywano pocałunki. Gdy para kładła się w uścisku na łóżku kamera wędrowała w górę. Wszyscy dorośli domyślali się o co chodzi. Dziś często takie sceny pokazuje sie zupełnie niepotrzebnie. I trudno oprzeć się wrażeniu, że tylko po to, by w oglądających wywołać podniecenie seksualne. A to już na pewno jest czymś złym...

14. Czy używanie wulgaryzmów jest grzechem? Zasadniczo nie jest to grzechem ciężkim, zwłaszcza jeśli spowodowane jest zdenerwowaniem. Ale grzechem lekkim jest na pewno. Może nim być, gdy jest wypowiedziane w celu zranienia, obrażenia drugiej osoby. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu słownictwo brudzi nasze życie; powoduje, że takim zaczyna się nam wydawać cały świat. Dlatego należy się wulgaryzmów wystrzegać. Grzechów lekkich także należy unikać. To też jest zło, tyle, że mniejsze...

Dlaczego te a nie inne słowa uważamy za wulgarne? Bo tak się umówiliśmy. Z tego samego powodu zwrócenie sie do kogoś "misiu" "kotku" uważamy za miłe, a "baranie", "świnio" albo "ośle" za obraźliwe... Choć skądinąd wiadomo, ze świnie i osły to bardzo mądre i miłe zwierzęta.

15. Tytuł infułata to godność w Kościele, tytuł honorowy. Infułaci mogą nosić infułę, ale dziś często prosi się, by tego nie robili (bo wyglądają wtedy jak biskupi)... W Encyklopedii dla młodzieży "Bóg czcłowiek świat" tak napisano:

Prałat do dziś najczęściej tytuł honorowy nadawany przez Ojca Świętego zasłużonym kapłanom. Wiąże się z tym prawo noszenia oznak prałackich. Wśród prałatów honorowych rozróżniamy: protonotariuszy apostolskich, zwanych tż infułatami, prałatów Ojca świętego i kapelanów Ojca świętego. Prałatami we właściwym rozumieniu są ordynariusze prałatury personalnej lub terytorialnej

16. Człowieka przerażonego tym że płonie i wyskakującego przez okno trudno uznać za samobójcę. Nie bardzo pewnie wie co robi, więc trudno uznać jego czyn za świadomy i dobrowolny. Pewnie gdyby się nie palił, to by nie skakał...

Jeśli człowiek popełnia samobójstwo dla ratowania innych (np. ktoś brutalnie przesłuchiwany) też traktuje się jego czyn raczej w kategoriach obrony bliźniego, a nie samobójstwa. Winę ponoszą przesłuchujący, których metody do takiego kroku doprowadzają. Nie wolno człowieka torturować.

Jak ocenić sytuację, gdy ktoś umierający w męczarniach prosi o dobicie... Zasadniczo tego, który dobija nie uważa się za mordercę. Zabił ten, który do tego stanu doprowadził (np. nabił drugiego człowieka na pal). Jest jednak zasadnicza różnica między eutanazją a dobiciem w ekstremalnych sytuacjach:

a) w szpitalu są środki (powinny w normalnych układach być), które pomogą uśmierzyć ból; a polu walki może ich nie być i uderzenie w głowę może być jedynym sposobem na znieczulenie...
b) działający w stresie na polu walki nie ma zbyt wiele czasu na zastanowienie; w szpitalu jest go bardzo dużo
c) na polu walki ranny może spodziewać się wzięcia do niewoli i torturowania; w szpitalu powinien być otoczony miłością
d) żołnierz dobijając kolegę bierze całą odpowiedzialność za ten czyn na siebie; domagający się prawa do eutanazji chcą odpowiedzialność zrzucić na prawo, co często prowadzi do ogromnych nadużyć...

17. Zobacz TUTAJ

18/ Zobacz TUTAJ i TUTAJ

19. Zobacz TUTAJ

20. Naruszający bezpośrednio tajemnicę spowiedzi musi prosić o zwolnienie z ekskomuniki Stolicę Apostolską.

21. Zobacz 2 P 2, 4.

22. Zobacz TUTAJ , TUTAJ TUTAJ albo TUTAJ . No i do katechizmu Kościoła katolickiego 633-637 (TUTAJ)

23. Wierzymy w zmartwychwstanie ciał. Więc chyba płeć też nam zostanie.

24. Nie była to oficjalna nauka Kościoła, ale opinia teologów. dziś, jak wiadomo, zarzucona...

25. Ekskomunikę za aborcję może zdjąć biskup. Według swojego uznania wyznacza do tego zadania niektórych spowiedników. Np. proboszczów (w każdej diecezji moze to być inaczej). Człowiek który popełnił ten grzech musi przyjść do spowiedzi do kapłana, który ma władzę zdjęcia tej ekskomuniki. Jeśli nie wie do kogo, może zapytać dowolnego spowiednika...

26. A kto powiedział, ze tam odprawia się w niedzielę Msze dla kupujących?
Zobacz TUTAJ

J.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg